Gå till innehåll

Olika framerates vid exportering?


vaxa

Recommended Posts

Hej,

 

Jag försöker hitta ngt om framerates och hur det påverkas. Om jag har klipp i 1920 1080p i 50 och 25 fps i samma timeline och vill exportera detta. Inställningarna från början är 50 fps. Ska jag exportera detta i 25 eller 50 fps? Vad blir det för skillnad på slutresultatet?

 

Jag har gjort en filmsnutt: mak 4 on Vimeo där första två klippen är i 25 fps (en timelapse och en vanlig filmsekven). Dom två klippen hackar lite (men inte orginalfilerna). Det är bara test än så länge och timelapsen ska inte vara där..., och flycam.se är under konstruktion...Men, kan det bero på att dom är i 25 fps och resten är i 50 fps? Är det någon som kan säga hur slutresultatet påverkas om jag exporterar det i 25 30 eller 60 fps, när det finns klipp med olika fps? Finns det ngn gammal tråd som någon kan tipsa om...?

 

Mvh

Håkan

Länk till kommentar
Share on other sites

Som du kanske vet så är standard Hd Pal video 25 rutor per sekund, kan också vara uppdelat på 2 fält, övre och undre och kallas då interlaced, det ger dig då två skiftningar per sekund och 2 x 25 blir 50 men det är fortfarande 25 rutor per sekund, interlaced video är alltså att föredra när du filmer scener med mycket rörelse i.

Formatet 50 rutor per sekund kommer alltså att bli slowmotion när du stoppar in det i ett standard Pal 25 fps project.

 

After Effects bör kunna hantera detta på nåt sätt och konvertera ner 50 fps ( jag antar att du pratat progressive video, om det är 50 i så är det alltså samma hastighet dom 25 p ) till 25 fps och du får då alltså slow motion.

 

Jag är dock inte säker på att PP kan hantera detta, andra kommer säkert in här och berättar

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla klipp är filmat i 1920 1080p men med olika fps. 50 och 25. När jag exporterar hackar det i 25 fps klippen. Måste man konvertera dom till 50 fps som de andra? Jag behöver använda 50fps för flygfilm när jag panorerar. Det blir avsevärt mjukare panorering. Men tycker jag förlorar i kvalitet när jag filmar med canon 550d i 720 50 fps. Därför har jag filmat med 1920 25 fps. Men då är det besväret med olika fps..., hmmm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, det går alltså inte att blanda olika fps i timeline och exportera det utan att konvertera någon av filerna först, så att alla klipp motsvarar samma fps?

 

Verkar dumt att blanda i så fall. Bara att hålla sig till 50 fps hela tiden för mig då...

 

Har nog inte greppat detta med olika fps när man ska exportera. Tycker klipp med olika fps borde kunna blandas och renderas ihop, så att slutresultatet blir motsvarande originalklippen...

 

Tack för svar.

//H

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder själv en mix av olika verktyg, After Effects är suverän på vissa kompositioner medan det program jag använder för att redigera är Media Composer och det programmet kan blanda olika format.

 

Finns också en 720P 50 fps profil såg jag och det finns en alldeles nyss släppt 30 dagars trial av senaste MC 5,53 ute nu utan vattenmärke och med full funktionalitet, kanske något att titta på ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Notera: Premiere Pro försöker alltid spela upp klippet i den "reella" fart som du har i din sekvens. 1 sekund video är alltid 1 sekund video. Du KAN alltså blanda 25 och 50 klipp i samma sekvens. (Börjar du införa klipp med 60fps blir det värre då de inte är jämnt delbara)

 

- Lägger du ett 10 sekunder långt 50fps klipp i en 25fps sekvens så är det fortfarande 10 sek. Men PPro struntar i varannan ruta (ljudet är dock normalt).

- Lägger du in ett 10 sekunder långt 25fps klipp i en 50fps sekvens så är det fortfarande 10 sek. Men PPro replikerar i varannan ruta (=hack-hack-hack - ljudet normalt) .

- På ett timelapseinspelat klipp (om det ex inspelat som en massa stillbilder) kan du ändra farten i Interpret Footage. Där kan du välja "Assume This Framerate: XX" och på sätt styra hur fort klippet ska spelas i förhållande till sekvensen.

- I exemplet ovan (Interpret Footage) kan du också skapa perfekt slow mo om du ändrar ett 50fps klipp till 25fps och lägger klippet i en 25fps sekvens.

 

Enklast är att klippa och exportera sekvensen med samma fps.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Max, antog att PP hade något liknande men jobbar för lite med det för att veta säkert.

Känns dock bättre att använda Avid för detta, eftersom PP verkar ta bort varannan ruta finns det risk för ryckighet känns det som, bättre då att använda Avids Fluid motion inställningar för att foga samman rutorna på ett bättre sätt eller har jag förstått funktionen i PP fel ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Korrekt. PPro har simpel frameblending, vars matematik är sådär... Vill man ha motsvarande i PPro är det Twixtor som gäller (som i mitt tycke är ännu bättre än Fluid Motion).

 

Eller After Effects förstås.

 

 

BTW: finns det nån motsvarighet till PPros Interpret footage i Avid MC - att snabbt bara köra klipp i fel fart? Funkar ju extremt smidigt på just 50% Slow mos (realtime). (Det var för länge sen man satt i Avid MC nu...)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

@Max_H

 

Jag läste en tråd och citerar dig:

 

"Laggar ex h.264 media under playback kan det lika gärna vara CPU-problem då processorn sköter all "decode" av videomaterialet."

 

Jag har nu ersatt klippen med 25 fps till 50 fps, fast 720. Jag får fortfarande lite ryckig gång i slutresultatet. Ibland går det hur mjukt och fint som helst. Men inte i hela sekvensen. Kan det ha något med det som jag citerar ovan? Att det är ett problem med min hårdvara?

 

Mvh

Håkan

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha du menar under playback i premiere. Där laggar det oxå lite. Men det kan jag leva med. Har en laptop som inte är optimal kanske.

 

Det blir ryckigt när jag spelar upp den färdiga filmen i windows media player, som är exporterad i h 264 50 fps i 1920 1080 på högsta bitrate VBR1. Vissa delar går jätttemjukt och fint...

 

Mvh

Håkan

Länk till kommentar
Share on other sites

 

BTW: finns det nån motsvarighet till PPros Interpret footage i Avid MC - att snabbt bara köra klipp i fel fart? Funkar ju extremt smidigt på just 50% Slow mos (realtime). (Det var för länge sen man satt i Avid MC nu...)

 

/Max

 

Jadå, dom översta 6 renderingvalen inklusive blended interpolated spelar i realtid om du har en nog bra burk så du kan gå online med exempelvis en Matrox Mini direkt efter redigeringen utan att behöva vänta på en rendering.

Dom understa 2 valen, fluidmotion och fluidmotion draft måste renderas först för att kunna spelas i realtid.

Beroende på skicket på ditt system kan du dock få en rätt så bra previewing även utan rendering genom att bara hålla ner höger pil på tangentbordet, spelar dock ej i realtid.

 

edit ... Värt att nämna kanske är att jag har mappat höger tangentbordspil till min Artist Transport med auto repeat, fungerar alldeles förträffligt ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jadå, dom översta 6 renderingvalen inklusive blended interpolated spelar i realtid om du har en nog bra burk så du kan gå online med exempelvis en Matrox Mini direkt efter redigeringen utan att behöva vänta på en rendering.

Dom understa 2 valen, fluidmotion och fluidmotion draft måste renderas först för att kunna spelas i realtid.

Beroende på skicket på ditt system kan du dock få en rätt så bra previewing även utan rendering genom att bara hålla ner höger pil på tangentbordet, spelar dock ej i realtid.

 

edit ... Värt att nämna kanske är att jag har mappat höger tangentbordspil till min Artist Transport med auto repeat, fungerar alldeles förträffligt ...

 

Osäker på om du och Max pratar om samma sak nu...

Länk till kommentar
Share on other sites

Är inte alls säker på att vi pratar om samma sak, olika program har olika benämningar för sina funktioner men om frågan bara var om det var möjligt att spela upp ett klipp i realtid direkt efter korrigeringen så kan Avid det, detta oavsett hastighet och du kan tom ha variabel hastighet i klippet.

Länk till kommentar
Share on other sites

I PPro menar jag att du kan välja att exempelvis spela upp en stillbildsström som 25, 30 eller liknande.

 

- Dvs, om du har en serie stillbilder, ex en solnedgång, så kan du välja att klippet spelar upp i 25fps. Du kan dock välja att klippet i ska spelas som vilken framerate du vill.

 

- Ett annat exempel kan vara ett klipp som är inspelar i 24fps och du ska lägga det i ett 25fps projekt. Då kan du ställa klippet som 25fps istället och därmed för en 4% fartökning

utan att behöva göra nån conform eller omrendering. PPro "tror" helt enkelt att det är ett 25fps klipp.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...