Gå till innehåll

Bärbara hårddiskar


IntrigFilmTv

Recommended Posts

Jag behöver göra en större investering av flyttbara hårddiskar (32 st.) och ska använda dessa för redigering i senaste versionen av AVID Mediacomposer.

 

Vad använder ni för för diskar? Några tips på vilka som fungerar bra?

 

Använder mig oftast av Lacies Ruggade diskar men det blir för dyrt i den här produktionen då det behövs så många.

 

Alla tips välkomnas (och som vanligt är det bråttom ;0)!

 

 

http://img822.imageshack.us/img822/4691/lacieg.jpg

 

/R

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför jag frågade om det var för att veta dina hastighetsbehov, Avid vill inte funka bra med HD och USB 2.

 

Gjorde lite sök på Duistins hemsida och hittade detta

 

WESTERN DIGITAL MYBOOK 3.0 1TB USB 3.0 - Elegant design och nya supersnabba USB 3.0-gränssnittet

 

USB 3,0 1 TB för 699 :- styck , du behöver separat strömförsörjning till dom och om du inte har USB 3 på din redigeringsstation så kostar ett extra kort runt 300 :- , allt ink moms

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för snabb feedback och länk!

 

I huvudsak använder vi SD men HD kommer att bli mer aktuellt framöver. Vi använder PC-datorer med USB 2 och vill inte ha separat strömförsörjning. Hårddiskarna kommer att kvitteras ut av olika grupper i produktion och lämnas tillbaka i slutet av dagen. Det är skönt om det går så snabbt och lätt som möjligt att koppla in diskarna för att sedan stänga ner och bära tillbaka dem.

 

På vilket sätt fungerar inte Avid bra med HD och USB 2? Är det USB 3 som gäller istället eller FireWire?

 

/R

Länk till kommentar
Share on other sites

Avid scannar hastigheten på dina diskar och om dom går för sakta får du felmeddelanden, USB 2 är för sakta för HD men kan fungera för SD om du inte gör multicam redigering eller i övrigt har många layers, du bör undvika Avid 1 : 1 om du använder USB 2 diskar.

 

USB 3 går mycket fortare än firewire så FW diskar kan vara på utgång nu.

 

Eftersom du inte vill använda extern strömförsörjning kan du få problem med att hitta diskar, enklast är väl att ringa till någon åf och fråga om det finns FW eller USB 3,0 diskar som inte kräver extern strömförsörjning, jag tror dock inte att du kommer att få nog tillförlitlig funktion i Media Composer med sådana diskar så här kan du få ett problem med att vilja ha 2 saker samtidigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Allting har att göra med hur du arbetar med dina usb diskar, om du bara har dom för att spara media på och sedan gör en transcoding till din redigeringsstation, NAS eller internt, bör det funka jättebra även för HD, om du däremot vill kunna spela direkt från dom, kanske med några rt effekter och kanske även med flera layers kommer dom inte att räcka till.

 

En annan sak som också är av betydelse är hur många andra USB 2 enheter som är anslutna till din redigeringsstation.

Länk till kommentar
Share on other sites

E-sata och firewire 800 är ju dom beprövade medan USB 3 ju har kommit rätt så nyligen, USB 3 är det snabbaste alternativet av dessa 3.

 

Om vi går tillbaka till min första post och eftersom du ju under alla omständigheter inte kommer ifrån en extern strömförsörjning till din disk, möjligen med undantaget att du skulle kunna använda e-sata för detta, så är ju faktiskt 70 öre per gig ganska billigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har köpt ett par Intel SSD-diskar och byggt in i USB-höljen. Snabb disk, dock USB2 men det funkar för mig på HDV-redigering, tyst disk, stöttålig. Det sista inte minst viktigt eftersom livslängden på 2½"-diskar tenderar att vara rätt så kort om de hanteras en del.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...