Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan alla!

Igår så skulle jag konvertera en film som heter Den Vita Stenen, det är en VHS rip som jag har på min dator och det är dålig kvalitet på den, så jag laddade ner AVS Video Converter. Sen klickade jag på To Blu-Ray och sen Convert Now, och sen höll det på att konvertera i ungefär 3 timmar, men sen när jag skulle kolla på filmen, då var det fortfarande samma risiga kvalitet :( Jag kollade på vilket format filmen är i och då stod det att den är i MT2S/AVCHD. Det borde ju vara Blu-Ray kvalitet. Filmen ligger nu på 19,3Gb. Hjälp mig snälla? ;)

Posted

Du kan ju aldrig få bättre kvalité på kopian än vad det är på originalet. VHS är ju långt ifrån dagens HD så det blir nog inte bättre än vad du fått fram nu.

När jag för över VHS till digitalt format blir det alltid till DVD.

Posted

Du kan få något bättre kvalité om du "tvättar" (tar bort brus etc.) videon med t.ex NeatVideo och gör det samma med ljudet. Men du kan inte förvänta dig att det så hemskt mycket bättre. Din konverterare ändrar bara storleken på bilden. Främst är den tänkt att gå andra vägen, dvs minska stora tunga videos till lättare format. Att öka videoupplösningen vinner man inget på, man får bara en större fil.