DigitalDirt Postad 18 juli 2011 Postad 18 juli 2011 Hej voodoo-people... Om man skall åka i en riktig hellicopter och filma typ åkningar över byggnader... vad bör man tänka på? Jag har två olika kameror... en Canon 5D Mark II och en Sony HRD FX7E (dv-band).... Vilken är bäst att filma med? Tänker på skakningar och rolling shutters osv.... Kommer det att bli mycket skakningar? Går det isåfall fixa enkelt i efterhand? Ska man filma genom rutan eller hänga från en sele? Tacksam för hjälp 0 Citera
Kimster Postad 18 juli 2011 Postad 18 juli 2011 Genom rutan är banalkasst! Jag har haft problem med bandkameror i helikopter, störningar osv. Räkna med skakningar oavsett kamera. Du kommer vilja hitta ett sätt att sitta stabilt med kameran. Ju mindre kamera desto svårare. Sen är det samspelet mellan dig och piloten och hur duktigt han/hon är som kommer avgöra om hur bra det blir. Raka åkningar är dock inte speciellt svårt (utan att har rattat hkp) ..men det är grymt kul att bara åka utan dörrar. 0 Citera
Max_H Postad 19 juli 2011 Postad 19 juli 2011 Jag säger FX7 direkt. Gjorde precis en produktion med en mycket erfaren pilot och kameraman (Kamera: Panasonic HP-171) och som Kimster säger: Räkna med lite skakningar och emellanåt små "mikroskakningar" där 1 eller 2 frames är oskarpa. //Max 0 Citera
Pehrbau Postad 19 juli 2011 Postad 19 juli 2011 För mig var det svårast att hitta en bekväm sittställning där man kan härda ut en längre stund. Stor och tung kamera en fördel. 0 Citera
Max_H Postad 19 juli 2011 Postad 19 juli 2011 Stor och tung kamera en fördel. Sätt feta vikter på FX7:an. //Max 0 Citera
jernby film Postad 20 juli 2011 Postad 20 juli 2011 Helikopter är farliga grejer, skulle själv välja kartor, de kan man göra utan stativ. Digitalt allstå. Åkningar genom aftereffects. Finns väl karta över de områden du ska filma. Utom vissa platser (F.d KGB) Använd google maps. Skiver såhär därför att jag har indirekt dåliga erfarenheter. /nils 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.