Smörgåsmannen Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Hejsan! Jag har tidigare skrivit en eller två trådar här utan att riktigt veta vad jag skulle fråga efter. Men nu har jag åtminstone kommit fram till något, och eftersom jag inte har någon djup förståelse i hur en kamera fungerar med slutare, fokusringar och allt vad det heter så kanske det är en videokamera med fast lins och objektiv som jag ska ha i slutändan. Mina krav på kameran hursomhelst är att jag ska kunna filma dans/musikvideon, för mer än så gör jag inte, där innefattas snabba rörelser tillsammans med en kamera som man kan ha i rörelse utan att den tappar fokus eller att bilden rör ihop sig så att säga, jag tror ni förstår vad jag menar. Se exempel: ungefär den nivån hade varit tacksamt. Just nu filmar jag med en Kodak zx1 som jag inhandlade för drygt 300 kr och, tja, nästan vad som helst i fullstorlek är ju bättre, men videoexemplet speglar vad jag väntar mig av kameran. I övrigt så vill jag ha någon sorts möjlighet att manuellt ställa in fokusen, alltså med en knapp eller så, om det nu finns sådant. Om den spelar in i 720 eller 1080p spelar mindre roll, det känns inte som det är det viktiga, utan jag vill ha en kvalitet som ser bra ut oavsett upplösning, det är ju fler faktorer som spelar in än pixlarna. Kort sagt; en kamera som fångar snabba rörelser och inte lider av att det skakar lite, samt någon möjlighet till manuell fokusinställning. Prislappen får inte överstiga 10 000, storleken spelar ingen roll, vill jag ha en liten kamera så kan jag plocka på mig kodaken. Men en tacksam prisnivå skulle jag dock sätta på 5000 och nedåt även om upp till 10, som sagt, går bra. Några tips? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts