roppe Postad 7 juli 2011 Postad 7 juli 2011 Hej! Till den som kanske kan hjälpa mig? Jag har två äldre kameror Sony dvcam DSR 200AP (PAL) och är mycket nöjd med dessa fortfarande. Skickar ju ut mitt material på DVD. Jag använder upplösning 720X576 (4:3 16:9) Men, men, så rullar den nya tekniken på fortare än inlärningen och ekonomin. Så jag haltar efter och behöver hjälp/tips. Jag har en Canon EOS 7D som jag filmat med ibland. Kameran används mycket i USA och därför har jag filmer med NTSC och upplösningen 1920X1080. Går det att få dessa filer konverterade så att de passar mitt gamla redigerings program? Någon som vet? Adobe Pro 6 och 7 är mina program. Det känns som om programmen bara vill arbeta med AVI-filer också, men detta har inte varit något besvär tidigare, jag har ett bra konverteringsprogram, men det stödjer inte konverteringar till olika upplösningar. Som jag fattar det hela så måste jag väl få till det så att upplösningen stämmer. Programmet hanterar ju inte HD-Upplösning, vad jag förstår. Sedan är det ju detta med NTCS som också måste ändras till "PAL". Hur nu det skall gå till. Kanske jag har hamnat i en återvändsgränd och att det är på tiden att lägga av med min älskade hobby? Tacksam om någon vill öda lite tid på att ge mig en "hint" om hur jag skall gå vidare. 0 Citera
Kimster Postad 7 juli 2011 Postad 7 juli 2011 Du borde först fundera kring att skaffa dig ett nytt redigeringsprogram. Du säger "Adobe Pro 6" .. Om du menar Adobe Premiere 6, som idag är över 10 år gammalt, så är det nog dags att byta upp dig. Det går att trixa fram och tillbaka med upplösningar och bildhastigheter (PAL/NTSC) men känns bara som det skapar mer huvudvärk för dig, framförallt med äldre redigeringsprogram. Du kan ju med 7D även välja att filma i lägre upplösning än högsta, om nu upplösningen skapar problem för dig. Fortfarande är det .MOV format dock. Som sagt, byt program. Jag anser annars att du är i återvändsgränd alt. använda inte 7D eller nyare kameror. Då du bara skickar på DVD så behöver du ju inte HD i princip. 0 Citera
Fredrik1234 Postad 8 juli 2011 Postad 8 juli 2011 Med MPEG Streamclip från Squared 5 kan du konvertera hej vilt mellan olika format, det är dessutom gratis. Jag använder det själv när konverterar för att sedan ladda upp till bildbyråer. "MPEG Streamclip is a powerful free video converter, player, editor for Mac and Windows. It can play many movie files, not only MPEGs; it can convert MPEG files between muxed/demuxed formats for authoring; it can encode movies to many formats, including iPod; it can cut, trim and join movies. MPEG Streamclip can also download videos from YouTube and Google by entering the page URL. You can use MPEG Streamclip to open and play most movie formats including MPEG files or transport streams; edit them with Cut, Copy, Paste, and Trim; set In/Out points and convert them into muxed or demuxed files, or export them to QuickTime, AVI, DV and MPEG-4 files with more than professional quality, so you can easily import them in a DVD authoring tool, and use them with many other applications or devices. Supported input formats: MPEG, VOB, PS, M2P, MOD, VRO, DAT, MOV, DV, AVI, MP4, TS, M2T, MMV, REC, VID, AVR, M2V, M1V, MPV, AIFF, M1A, MP2, MPA, AC3, ..." 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.