Gå till innehåll

Redigeringsdator för Premiere Pro


MattiasB

Recommended Posts

Hej på er!

 

Är i datorköpartaget och behöver er hjälp. Har de senaste åtta åren suttit och klippt uteslutande i Mac på FCP. Har dock så smått börjat titta lite på Premiere Pro igen som jag inte klippt i sedan version 7.0. När det gäller PC har jag väldigt lite koll på vad för hårdvara man ska ha. Har kollat runt lite på forumet men eftersom det hela tiden händer så pass mycket på hårdvarufronten så är det svårt att veta vad som finns på marknaden nu som är bra och prisvärt. Datorn ska kunna hantera material från Arri Alexa och RED och givetvis DSLR. Maskinen ska klara att klippa långfilmsmaterial. Thunderbolt är väldigt intressant i och med Black Magic Designs UltraStudio 3D. Bluray brännare är alltid trevligt det med.

 

Ja, min fråga är enkel, vad behöver jag i hårdvaruväg? Är tacksam för all hjälp jag kan få. En rimlig prislapp som jag har tänkt mig är 25-30000:- inkl. moms. Visst, går det att få billigare är ingen gladare än jag. Billigast är väl att plocka ihop delar och bygga själv kan jag tro.

 

Tack på förhand!

Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag klipper med Premiere Pro cs5 på en iMac 21,5 (late 2009), och det funkar skit bra med DSLR iallafall. Det jag skulle tänkt på är ju ett riktigt bra grafik kort, en snabb processor med flera kärnor och minst 4 GB ram. Har aldrig klippt mer än DSLR kvalite på min mac, men sitter ju en del i AE med flera olika lager och det klarar den med.

 

Ska du ha en Mac eller en PC?

Länk till kommentar
Share on other sites

En snabb PC är, möjligen, billigare än motsvarande Mac. Om inte annat är den betydligt mer konfigurerbar eftersom en Mac alltid är en Mac och ex iMac är i mitt tycke inget alternativ

för Premiere Pro och RED/Alexa redigering då den enbart kommer med ATI-grafik vilket inte stöder CUDA.

 

För RED (och senare Alexa som inte stöds native ännu) vill du ha fetast möjliga dator (minst 16GB ram) och ett nVidia 580-kort med 2GB ram på. Ett "dyrare" alternativ är att ha ett Quadro 4000 kort som du kan

koppla till en 32-bitars skärm och köra den som "titt" via Displayporten. Detta ger full 10-bitars output från Premiere utan att tappa CUDA-acceleration för ex grading på PC/Windows, inte på Mac eftersom Apple har låst API;erna för grafik-output i 10-bit.

 

Min Dual Xeon 2.4Ghz med 16GB ram klarar 2 strömmar 4K RED med 2K output till ex en EIZO 32-bit skärm inkl färgkorr, blur, lite blandningslägen och ett par lager grafik i realtid.

 

För DSLR räcker det med vilken burk som helst (även utan CUDA), men vill du kunna köra DSLR och färgkorrigera ordentligt kan ett enklare

CUDA-kort göra STOR skillnad då "bildstorleken" inte är så stor.

 

Notera: All tredjeparts hårdvara (AJA/Decklink/Matrox) påverkar CUDA accelerationen negativt då all videoinfo måste "transporteras" 2ggr via moderkortet.

AJA påstår att de klarar betydligt snabbare CUDA acceleration med sina nya drivers för KONA3 korten men jag har inte hunnit testa själv ännu (mitt moderkort är paj... :( ).

 

Premiere (både Mac/PC) utnyttjar allt du har i burken så det är mest att hitta rätt nivå på pris kontra innehåll. Men som alltid om man ska bygga själv

gäller det att ha koll på komponenterna så de passar ihop.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag jobbar i huvudsak med klippning. Lite färgkorr men inget mer avancerat i dagsläget.

 

Har dock ett projekt på gång som kommer att kräva mer datorkapacitet än vad jag har i idag. Eftersom jag sitter i det läget att jag måste göra en investering i ny maskinvara och av det jag läst på om den nya versionen av Premiere så kanske ett byte från FCP och Mac över till Adobe och PC inte är så dumt trots allt.

 

Dock är jag helt oduglig när det gäller hårdvara. Jag kan klippa, men jag kan inget om datorer och framförallt inget om att bygga datorer och det är ju därför jag frågar :-)

 

Om jag säger så här, jag behöver en dator som kan hantera projekt upp till långfilm. Det är tveksamt att jag själv kommer att grada och posta materialet i slutändan men vill givetvis att det ska gå att göra gradingar och post med burken. Inte 4-5K direkt men full HD i alla fall. Man vill ju investera i hårdvara som inte kroknar efter ett år och som bara klarar av vissa saker. Det ska ju ändå vara en allroundmaskin för diverse video- och filmprojekt. Både korta och långa. Får man nått i PC världen som funkar för detta för 25000-30000:-

 

/Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...