Gå till innehåll

Solreflexer blir rosa vertikal streck. Är detta ett känt problem?


remote

Recommended Posts

Använder stillbilds-kompaktkameror som har videofunktion och har noterat att dessa inte klarar motljus eller solreflexer, - det blir rosa / svarta vertikal streck.

 

Men hur är det med nya stillbildskameror av hög klass tex. Nikon P7000 eller Canon G12? Brottas dessa med samma problem?

Länk till kommentar
Share on other sites

CDD har detta problem, men det beror väl också på stor del att bländaren inte kan manuellt väljas på kompaktkameror i "video mode". (Lumix LX5 kan bländaren väljas även i video-mode se nedan).

 

Jag googlade lite och fann följande i detta ämne:

 

http://www.dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

I detta videoklipp visar man tekniskt varför CCD har detta problem, jmf med CMOS sensorer. Haken för mig är väl att de flesta "high end" kompakt stillbildskameror använder CCD.

 

Kanske intresserar detta problem fler...

Panasonic Lumix LX5 Video and Photo Capabilities:

 

I ovan video testar man Lumix LX5 i starkt motljus och visar just problemet med CCD i "video mode", dessutom jämför med en Nikon P7000. Där LX5 klararar sig bättre genom att man kan justera bländaren på LX5 i "video mode", vilket många andra kompaktkameror saknar.

 

Jag är på jakt efter en kompakt med bra videofunktioner och blev mycket imponerad av Panasonic Lumix LX5. -Jag köper nog mig en sådan! Några invändningar? Tips på bra ställe och pris?

 

I nedan utmärkta review som även innehåller en 8 minuter review-video för LX5, jämför man även LX5 med P7000 och G12 i flera andra avseenden.

InfoSync

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...