cruise Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Tjena! Jag är helt ny här på forumet, men har ändå hunnit kolla runt lite. Tänkte kolla om det är ngn som har byggt en steadycam, och lite kring hur kompliserat det isåfall va? Hittade en tråd om att bygga en steadicam men den va ganska gammal, tänkte om det hänt att ngn byggt ngt sen dess. Hemsidor till byggen vore kul me :D Tacksam för ALLA svar! Mvh// Cruise 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonrahnster Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 Hej Har en väl fungerande steadicam som jag delvis byggt, men fått oehört stor hjälp med Om du inte redan spanat in på http://www.homebuiltstabilizers.com så rekomenderar jag dig att göra det Annars så kanske denna sidan kan vara ngt http://www.codydeegan.com mvh Simon Rahnster 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Jag skruva ihop en på en dag med lite träbitar, skruvar och järnvinklar (Sånt pappa fick över efter att ha byggt altanen ;) ). Funkar skit bra! Lite tung kanske men den funkar bra om man har en normal stor kamera. Behöver inte vara något speciellt avancerat. Har ladat upp en ur snygg illustation av den som jag gjorde i paint. Om jag hitar den så ska jag ta en bil på den ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ti Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 ...och funka det bra? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 [citat=woxaz]Funkar skit bra! Lite tung kanske men den funkar bra om man har en normal stor kamera. [/citat] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ti Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 Har du flera bilder eller kanske en video? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cruise Posted February 13, 2005 Author Share Posted February 13, 2005 Jag har en tanke att göra en steadycam. Vet dock inte hur den ska hållas upp av väst eller liknande. Har gjort ett litet försök i SolidWorks till hur den skulle kunna se ut. Tyck till om ni vill på den. Mvh// Cruise 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ti Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 Har du prova dem länkenar som Simon had skrivit? Cody erbjuder två ritningar som skulle passa det bra. Kolla där and fråga mycket på HBS forum. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 [citat=ti]Har du flera bilder eller kanske en video?[/citat] Nej tyvärr har ingen kamera. Men har filmat men min polares. Ska se om vi kan få över det på nån data i skolan ;) Ska se om jag kan fixa en bild på den snart... Grunkan ligger nämligen ute och skräpar nånstans av nån dålig anledning :p 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Ja nu har jag då här en bild på min steady-wooden-cam ;) http://woxaz.net/steadycam.JPG-for-web-LARGE.jpg Knappast någon skönhet men den ska ju ändå inte synas i bild. Den nedre träbiten som sticker ut gör så att det blir balans när man håller i den. Alltså så att den inte lutar fram för kamerans vikt. Så den undre delen är mot vikt. Fick pröva mig fram lite dära. Började med en lite längre bit sen såga jag av eftersom. Det är ju inget super bygge direkt. Slängde ihop den med det jag hade hemma på ungefär en timme. Men den fungerar som sagt bra, tycker jag. Jag och min kompis har ett klipp där vi springer i skogen jag håller i kameran och han springer framför. Visst gungar det lite men grymt långt ifrån hur mycket det gungar utan. Ska se om jag kan fixa upp ett filmklipp snart ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts