Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ok, nu är det bråttom. Inom ett par dagar ska jag spela in en jäkla massa prat om vattenkraftverk osv till en dokumentärfilm som ska visas i skolan nästa vecka.

Någon som kan någon snabbkur för att få en lite ''brummigare'' röst, typ som Don LaFontaine eller den svenska ''dokumentärrösten'' som gör rösten i t.ex Yellowstone på svt.

Jag testar allt som inte är farligt eller som innebär rökning och att dricka kopiösa mängder whisky.:birp

Mamma rekommenderade det här med att äta krita men jag tror det blir lite mer hest bara. Jag vill slå publiken med häpnad och verkligen banka in budskapet att miljön förstörs osv. :D

Postad

Låt någon annan läsa in speakern, naturligtvis. ;)

Annars är det bästa tipset att läsa in den direkt när du klivit upp ur sängen på morgonen. Läs in det du hinner på 20 minuter, fortsätt sen nästa morgon. Stå upp när du läser så att du får bra magstöd. Kanske kan man öka basen i ljudredigeringen efteråt också.

Postad

Tyvärr kan du inte få fram något ur rösten som inte fanns redan från början, men man kan komma en bit på vägen genom att sänka tonläget på rösten.

Vad som generellt kallas "bas" i rösten är egentligen lågt mellanregister, men just det området låter sällan bra bara att filtrera. Själva basen, dvs under 100Hz, innehåller ingen tydlighet, så den måste man vara VÄLDIGT försiktig med, men under 80 finns generellt ingenting alls användbart.

För att fläska till rösten används professionellt extrem närmickning med stora doser Compressor, Limiter & EQ och Filter. Skillnaden mellan EQ & Filter är att en EQ kan användas både till att höja & sänka olika områden, medan ett Filter enbart är till för att skära bort oönskade frequenser, exempelvis lågbas, enstaka frequenser, eller högsta diskanten.

Småmembrans-mickar låter inget vidare till sånt, här behövs en fet stormembrans-mick med bra puffskydd med rösten inspelad från nån centimeters avstånd.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...