Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

jag undrar vad ni rekommenderar för att få det ultimata lågbudgets filmliknande kamera och kameratillbehör.

Som systemkameror, vilka?

Vilka mikrofoner?

Monitor? nödvändigt?

Stativ/steadicam/kran/dolly. osv.

Belysning?

Postad

Svår fråga! Jag har en Canon utan hdkvalitet, ett gammalt fotostativ, en gammal fotostav som man kan använda som steadycam, ingen monitor, och ingen kran eller dolly. Improvisera! Hitta mindre saker och testa som dolly eller kran!

Postad

Stuffz: sliders, glidecam, LED-belysning (billigt från kina), extern audio om du är seriös om kameran har AGC, kan lösas med hacket "magic lantern"

Canon DSLR's, ganska likvärdiga i bildkvalité. Ej 1080p utan uppsamplar från lägre upplösning, dvs alaising/moire. 720p-läget är undermåligt. Monitor: Ja (SD, undantag 7D som ger 1080i)

Nikon, tveksamt, D7000 & D3s kan vara värda övervägande om du sitter med en massa Nikon glas. Jag gillar bilden från D7000. D3s är svindyr. D5100 verkar vara ett skämt.

Panasonic GH2, äkta 1080p och skarp/ren bild, värre rolling shutter än Canon, samt Panasonic snålade och du får enbart 24mbs 1080p i ett läge (övriga kryper bitraten ned). Lätt och härlig kamera, "liten" sensor som kan adaptera många objektiv. Skärmen är skräp i dagsljus, man ser inte ett skit på ren svenska. Monitor: Ja (1080i, hdmi)

Postad

Nikon, tveksamt, D7000 & D3s kan vara värda övervägande om du sitter med en massa Nikon glas. Jag gillar bilden från D7000. D3s är svindyr. D5100 verkar vara ett skämt.

Va ere för fel på D5100?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...