Max_H Postad 30 mars 2011 Postad 30 mars 2011 Kan du snabb-skissa hur du tänkt dig? Låter inte så komplicerat. //Max 0 Citera
Martin Oller Postad 30 mars 2011 Författare Postad 30 mars 2011 Typ: http://oi54.tinypic.com/9pn8r4.jpg Mest skumt blir väl själva handtaget/greppet, hmmmmmm............. ska jag göra ett dörrhandtag 1:1 skala som skådisen drar i? Måste ju va bäst...... annars får man ju chroma fingrarna o allt på ett grönt handtag... hurrr! Ska jag sätta en trackpoint bredvid handtaget då? En sån där svart/röd prick... i värsta fall kanske handtaget "flyter" på dörren... 0 Citera
Peus Postad 30 mars 2011 Postad 30 mars 2011 Ja du, jag skulle då försökt bygga dörren i 1:1. Dörrar rent generellt brukar vara en av de få saker man alltid bygger i nästan helt i övrigt fiktiva/animerade miljöer. Jag lovar jag har sett väldigt många exempel och man bygger alltid dörren/öppningen/hålet etc där man skall gå in just för att få rätt skuggor och förhållanden. En eventuell lösning är att göra en dörr i skala 1:1 men utan textur så att säga och sedan göra samma dörr men mindre och matcha/compa dem. Sedan vore det ju coolt om du lyckades få det snyggt med din initiala idé, riktigt imponerande men jag tror att det kan bli riktigt svårt. Fast det är klart, jag vet ju inte heller hur realistiskt du vill få det att bli. Lycka till hur som helst mvh /Pontus w 0 Citera
Martin Oller Postad 30 mars 2011 Författare Postad 30 mars 2011 hur realistiskt du vill få det att bli. Måste va topnotch. Hmm, men i sådana fall kanske man kan testa en stor grön wellpapp skiva.... så att skuggan följer med bakom skådisen (klippet fortsätter alltså tills det att dörren är helt stängd). Har studion i vardagsrummet dock, och kan nog inte rymma en stor rund 1:1 dörr, möjligen med typ tokina 11-16 men då blir det ändå skevt eftersom skådisen går in i bild först. Utomhus blir knepigt av rena belysningsskäl, matcha med inomhus matte blir ju helt knas. 0 Citera
Max_H Postad 31 mars 2011 Postad 31 mars 2011 OK... lite mer problematiskt än jag trodde... Men ska dörren glida ut och sen åt sidan när skådespelaren drar i handtaget? Eller ska den öppna sig på gångjärn? Generellt bör allt man "tar i" vara på riktigt. Skuggor, vikt på dörren, ect blir mycket enklare att simulera. Ska dörren ha en massa skulpterade delar och den ska flytta sig, blir det riktigt svårt att få det topnotch med ljus som ändrar sig över tid när dörren flyttas. Också lite trixigt med modeller och skärpedjup. Men det kan fungera med en pappskiva för att lösa ljuset på skådisen. Men det blir en massa ljus eftersom du inte vill att pappskivans skugga ska falla på greenscreenduken bakom skådisen, utan endast PÅ skådisen. Och det är trixigt om du inte har ett stort vardagsrum. Du kan ju klippa dig runt lite av problemen, ex undvika en start av dörröppningen i helbild. För att simulera rörelser och annat kan du försöka hitta en (tung) dörr som du filmar av när den öppnar sig för att kunna tracka för att skapa en trovärdig rörelse. (Jag snodde lite ur en Star Wars-film vid tillfälle bara för att tracka rörelser... :) ) //Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.