Habzuki Postad 19 mars 2011 Postad 19 mars 2011 Hejsan! Jag är inte så duktig på det här med ljud men jag tänkte att jag kanske kan få lite hjälp av er. Jag har alltså funderat på att fixa en mick som jag kan koppla in i datorn och spela in ljud med till mina filmer. Då hade jag tänkt mig en mick mer gjord för dessa omständigheter. Ni kan ge tips på nån bra mick som fungerar utmärkt till detta.. Den får max kosta typ runt 500-600kr. Vill inte lägga ut så jättemycket, men något bra borde man ändå få för 5-6 hundra. Eller är det på något annat sätt jag bör göra för att fixa bra ljud till mina filmer? (Tänkte mest på talet och inte ljudeffekterna.) Det ska helst vara en mikrofon jag kopplar in i datorn och spelar in ljudet på efterhand sen, efter att jag gjort scenen. Verkar nog okunnig i detta område, jag kan säga att jag är i alla fall inte säker på detta.. Om vilken mick jag ska använda osv, det är därför jag frågar er. Tipsa på och tack på förhand! :) 0 Citera
Matfarsan Postad 1 april 2011 Postad 1 april 2011 Allt beror ju på vilket krav du har. Det du ska tänka på är att ifall du inte har något ljudkort i datorn som kan ge ut en spänning "phantommatning" så behöver du antingen en dynamisk mikrofon (Kräver ej spänning) eller en elektretmikrofon (batteridrift). Sen är det väldigt bra med en "popperstopper" (puffskydd) för att slippa få alla ppppffffffhhhhhh ljud. För dom pengarna är det nog värt att satsa på en beggad då du inte lär få så stor kvalité på en ny mick. Alternativet är att du satsar på en zoom h1 (ligger dock på dryga 900:-) funkar bra att koppla in direkt i datorn. då har du dessutom möjlighet att ta mikrofonen med dig och spela in ljud på plats. 0 Citera
Christian van Caine Postad 2 april 2011 Postad 2 april 2011 Electret är en form av halvpermanent laddad kondensatormick, har inget med batteridrift att göra. Faktum är att ingen av mina electretmickar går att köra på batteri, men två av mina kondingar. Däremot kräver electret för det mesta mycket mindre spänning för att fungera. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.