miss piggy Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 Hur filmar man av en Tv-skärm så att inte bilden "rullar" ? Ska filma med en Beta SP. Shutter speed? Hur?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 Det är inte alla kameror som har den funktionen men på min XM-2 heter det Clear Scan och fås fram antingen i Tv-mode eller Manual-mode. Där kan man välja 170 frekvenser mellan 50.3Hz till 200.0Hz. Läs igenom manualen noggrant om du har eller kolla igenom varenda liten inställning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 Pröva också att ställa om skärmens frekvens. 100 Hz brukar ge en stabil bild eftersom det är exakt två gånger kamerans frekvens (eller fyra gånger för progressiv filmning). Då går kameran och skärmen "i takt". Men det dyker ändå lätt upp ett horisontellt streck i bilden, som rör sig sakta uppåt eller neråt (beronde på att skärmen och kameran inte är i perfekt synk). 150 Hz vore nog ännu bättre, men det är det nog inte många skärmar och grafikkort som klarar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss piggy Posted January 17, 2005 Author Share Posted January 17, 2005 Tack för era svar! Jag ska testa ställa in data skärmens frekvens. Har inte TV-mode på kameran tyvärr. Skulle den finnas i en meny i så fall? Jag använder en gammal Beta Sp. HAr för mig att det är shutter speed som ska ändras på denna. Någon som vet?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts