Frud Postad 3 mars 2011 Postad 3 mars 2011 Någon med erfarenheter av detta? Funderar på hur svårt det är att få det naturtroget. Är van att jobba med ljud men inte är inte så överdrivet van med just med filmljud. Tänker att det måste vara ett ganska svårt jobb att försöka matcha reverb och få till en övertygande rumskänsla. Sen handlar det ju självklart också om timing och inlevelse, men jag tänker främst på att få ljudet att kännas på plats i scenen. Är som sagt väldigt intresserad att höra av er med erfarenheter om det här. Tack på förhand! 0 Citera
Christian van Caine Postad 3 mars 2011 Postad 3 mars 2011 Hur lätt det är hänger väldigt mycket på hur man är som tekniker samt hur bra utrustning/inspelningsrum man har. Låter kanske självklart & som något som rimligtvis gäller i stort sett allt, men faktum är att mycket speciella lösningar man har kan funka väldigt bra när man gör en helhet, medan en line eller ett ord som ska matchas upp mot en scen i övrigt lyser upp som en möglig julgran om man spelar in den fel i eftersyncen. Man måste vara väldigt noga med att både använda samma mickar som på plats, samma avstånd & vinkel på micken, samt helst samma mick-ampar om möjligt. Det tycker jag dock själv är lite överkurs när man har lite begränsade resurser, men att mickarna & mick-placering stämmer är grymt viktigt. Kan ganska ofta vara meckligt att få reda på vilka mickar som använts, det bör stå på rapporterna, men gör det inte alltid tyvärr. Tekniken får man för det mesta köra på gehör, men vet man vem som tog ljudet & känner personens stil så brukar det inte vara så svårt. Oftast bör rummet vara så dött det är fysiskt möjligt, men ibland vill man ha lite, exempelvis, tegel-eko eller kanske trä-eko. Då är det inte dumt att ha såna rum förberedda, men oavsett vilket så brukar man behöva en hälsosam dos impulsreverb på detta. Har teknikern gjort en impuls (samplat) av rummet redan så är det bara att tuta & köra. Själv har jag dock aldrig varit med om det, så då blir det att sitta & leta igenom alla lämpliga rum man har efter något som matchar bättre än det andra, & sen ställa in det korrekt. Tar tid & är tråkigt. Det var dom enkla sakerna det, att få skådisen att leverera kan vara allt ifrån a walk in the park till en ganska jobbig process, speciellt för skådisen. Då är det ditt jobb att uppmuntra & ledsaga honom/henne till ett användbart spår, ett jobb som kan vara grymt svårt om skådisen inte är van vid tekniken & känner sig stressad. Oftast är det regissören som ger själva regin, men man måste som tekniker kunna ge tips & råd, samt erbjuda tekniker för att hjälpa skådisen leverera. Bör kanske poängtera vikten av att inte låta önskan om att vara hjälpsam & professionell snubbla in på regissörens revir. Se alltid till att ha en klar bild av hur långt du kan/förväntas gå INNAN ni startar, olika regissörer vill ha olika mycket hjälp. Ett bra exempel var en regissör som inte ville att jag la mig i alls. Det betyder inte att jag inte fick påpeka när något verkligen blev fel, men han hade sina metoder för att nå resultat, & sånt kan man lära sig mycket av! I ett annat project vägrade skådisen av nån anledning lyssna på någon annan än mig. Ärligt talat gjorde det mig väldigt nervös att det skulle leda till en måttligt fredligt inställd regissör för mig, men jag tog honom åt sidan & diskuterade det när skådisen tog luft, så vi lyckades hitta ett bra sätt att använda det till våran fördel, där jag mer eller mindre agerade förmedlare. Det viktiga i båda fallen är kommunikation & respekt. Utan dessa två små ord faller även den bästa tekniken & hela jobbet låter fan. 0 Citera
Frud Postad 6 mars 2011 Författare Postad 6 mars 2011 Tack så mycket för att du tog dig tid att ge ett så utförligt svar! Förstår processen bättre nu. 0 Citera
Luzer Postad 9 mars 2011 Postad 9 mars 2011 Det svåraste skulle jag säga är att få rätt känsla i dialogen, ljudet går alltid att skruva till, till ett någorlunda resultat. Men om inte känslan stämmer så spelar det inte någon roll hur duktig tekniker man är eller hur bra rummet stämmer överens. Så den största utmaningen ligger hos skådespelaren. Sen får man ju ha förståelse för att det är inte helt lätt, när de sa orginalreplikerna hade de scenografi och motspelare, repat med regi etc. Ett halvår senare knuffas de in i ett ljudbås och ska leverera samma repliker, inte helt lätt för alla :) Tänk även på att finns det tid (och pengar) så kan du eftersynka mer än nödvändigt för att få jämnhet i en scen. Att alltså inte bara eftersynka exakt det som behövs utan även repliker runt om, eller i hela scenen för just den skådespelaren, så man inte hör skiftet lika lätt. Ett vanligt teknikfel man gör är att man spelar in ljudet för cleant också, man står för nära miken tex för det "låter bäst". Men erat mål är inte att det ska låta så bra som möjligt utan att få det att likna synken (givetvis låta bra och tydligt men få samma karaktär på ljudet). En kollega till mig berättade att han spelade in endel eftersynk utanför studion utomhus när det var vissa scener han ville ha "utomhus ljud" på. Det funkade kalas, på kvällen var det inte alltför mycket störljud runtom, detta var ändå i centrala gbg :)) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.