ao-media.se Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Hejsan! Någon som har erfarenhet av denna kameran? bra eller dålig? Håller den fortfarande måtten för idag? Bildkvaliten? osv.. tacksam för alla svar! 0 Quote
ao-media.se Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 Ingen som har något att säga om den? :/ Är i köp tagen... 0 Quote
plf66 Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 "köp tagen" eller "köptagen"? Man törs ju snart inte skriva om en bandkamera här på forumet, men jag tycker band fungerar bra. Jag har två st HVR-Z1, vilka ju har rätt stora likheter med FX1. De reela konkurrenterna till dessa är Panasonic 151 och 171, samt Canon XH-A1. Där finns ju de du kan jämföra med. - FX1 stora fördel är ju 3CCD, alltså inga som helst CMOS-problem - lite CCD-smear kan finns när man filmar i lågt ljus, men jag tar gärna denna nackdel jämfört med skevande CMOS-bild. - det är en rejält tung kamera, kan handhållas kortare stunder, trivs på stativ - jag tycker bildkvaliteten räcker långt, både till DVD-produktion och när jag tittat på HDV på plasman - jag tycker ljuskänsligheten räcker långt, men visst, jag hade gärna tagit lite mera ljuskänslighet om jag fått det - FX1 har inte XLR som Z1 - största nackdelen är nog att skärmen inte riktigt har dagens upplösning, men eftersom AF är så pass bra har jag sällan problem med det. - skärmen syns däremot väldigt bra i solljus - jag trivs med färgåtergivningen, i riktigt murrigt gråväder kanske det är bättre med en XH-A1 - kan vitbalanseras ned till ca 2300-2400 K om man lurar den lite, och det tycker jag är bra - autoläge fungerar riktigt bra, så den är lätt att sätta i händerna på hjälpfilmare om det behovet finns Filmar man utan tankte på rätt vitbalans kan det se ut så här från Z1: http://www.teknikarv.se/video/VKB-Tunnelintro.wmv Jag kommer sannolikt att ha kvar mina Z1 till den dagen det kommit CMOS som inte ger skevning och vobbling, för mina normala motiv är känsliga för det. 0 Quote
ao-media.se Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 Okej, tack för ditt svar! Skulle du rekommendera den? Klarar den av "dagens" krav? Tex för tv? Då ja är idagsläget frilandsfotograf så ska den isåfall användas för att sedan sälja vidare film till media, tex svt.. Tack! 0 Quote
plf66 Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 Ska man satsa på SVT är det väl bara 720/50p som gäller? Jag har haft material i tysk tv ett antal gånger, SWR, 3sat, ADR m fl. De använder HVR-Z1 en hel del i helt egna produktioner så där är det inga problem alls. Har nyligen spelat in material som de ska sända senare i sommar, då det motsvarar säkert "dagens" krav. 0 Quote
ao-media.se Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 Okej! Behöver inte vara just svt, va ett exempel bara :P Men som sagt, är HDV-fx1e som jag isåfall har på g.. Så va specifikt den ja tänkte på.. =) 0 Quote
plf66 Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 Jag personligen anser att FX1 ger mycket högre bildkvalitet än väldigt mycket nyproducerat som sänds på SVT-kanalerna. Sen har ju (som sagt) olika tv-kanaler olika krav, jag tror inte SVT idag accepterar FX1 om du inte har ett mycket intressant program. Däremot finns ju (som sagt) andra kanaler som inte har så mycket emot 1080/50i. 0 Quote
ao-media.se Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 Så med andra ord tycker du inte det är en kamera att satsa på? Det som jag kommer sälja då är nyheter.. (blåljus) 0 Quote
plf66 Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 Behöver inte vara just svt, va ett exempel bara :P QUOTE] Ja, du får väl fråga de andra exemplen vad de har för bildkrav. För nyheter i SVT så har de ju ständigt problem att ställa in radsprånget rätt på de som levererar material idag, och utifrån hur det ser ut som sänds så skulle nog en FX1 ge ett kvalitetsmässigt lyft på många inslag. :) 0 Quote
ao-media.se Posted February 4, 2011 Author Posted February 4, 2011 Okej.. Men klarar den typ dagens krav på bild till tv å övrig media? Någon som vet? Pllf66, vad mena du med 1080/50i.? 0 Quote
plf66 Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 Okej.. Pllf66, vad mena du med 1080/50i.? http://lmgtfy.com/?q=%221080%2F50i%22 0 Quote
ao-media.se Posted February 4, 2011 Author Posted February 4, 2011 Var hittar du den informationen om den kameran? Är inne på sonys sida hittar inget där om det.. 0 Quote
Recommended Posts