Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en Canon Legria HF R16. Jag filmar med näst högsta upplösning, tror det innebär 12 Mb/s, 1440 * 1080.

Filerna som sedan tankas in i datorn blir av formatet .mts

När jag öppnar ett nytt projekt i Premiere Elements så görs vissa projektförinställningar. Där väljer jag: PAL, AVCHD, HD 1080i (inte Full HD eftersom jag inte filmat i full HD).

När sedan .mts filerna tankas in i premiere och läggs helt oredigerade på tidslinjen blir det ett sk rött streck ovanför klippet vilket tyder på att premiere måste "formatera om" klippet med en process som heter bakgrundsåtergivning. Denna process är väldigt tidsödande. Ett klipp på 20 sekunder kan ta flera minuter innan det grönmarkerats. Under tiden som "bakgrundsåtergivningen" för ett klipp pågår kan jag inte titta på klippet och redigera det utan att det hackar sig fram i monitorn. Tar hopplöst lång tid att redigera!! Borde inte klippet med rätt förinställningar vara i "rätt" format från början och därmed "grönmarkerat" direkt?? Hade tidigare en gammal version av premiere Pro som fungerade så.

Pratat med en del andra som tror att projektförinställningen alt. kamerainställningen är fel. Har prövat flera andra av de projektförinställningar som finns i programmet utan resultat. Kamerainställningen är helt standard, har inte ändrat något.

Om man ändå väntar på bakgrundsåtergivningen så kan klippen beskådas i monitorn med god kvalité. Om arbetet sparas och datorn stängs av är alla klipp återigen rödmarkerade när programmet startas igen???

Är mycket frustrerad över det osmidiga redigerandet med detta för mig nya program, premiere elements 8.

Datorn jag har är helt ny med Intel i7-processor och 8 Gb RAM.

Vore mycket tacksam för tips!

Posted

Börja med att prova att ställa in projektet för 1080p då kameran ser ut att vara en progressive kamera. Och prova spela in i 1920x1080 för se om det gör någon skillnad, då jag inte vet hur stödet för 1440-raster är i Elements.

1080i ska det iaf inte vara. Använd manuella projektinställningar om det finns.

Sen är MTS/AVCHD ett tungt format, end of story. Jag vet inte hur stödet ska se ut då jag inte använder den kameran eller Elements, men du kan ju som alternativ konvertera dina MTS-filer till ett annat mer lättredigerat format. Filerna kommer bli mycket större men Premiere slipper konvertera dem. Den borde iaf inte göra det varje gång du starta upp projektet. Det känns skumt.

Posted

Du kan slå av bakgrundsrenderingen om du inte vill göra det. Men som Kimster säger, se till att du har rätt format på projektet. Elements borde till och med fråga om den ska ställa om projektet när du lägger ner första klippet. "Dessvärre" är Elements bara ett 32-bitars program så det klarar inte av att utnyttja dina 8GB ram, endast 2GB.

//M

Posted

Tack för svaren!

Har provat med alla inställningar i kameran från SD-film till full-HD, alla ger ett format som premiere tycks ogilla, dvs kräver rendering på tidslinjen för att kunna ses.

Om jag inte kan få ordning på kamera kontra projektförinställningar så har jag två följdfrågor:

1. Ett alternativ är att konvertera om .mts - filerna till ett sk redigeringsbart filformat i premiere. Har förstått att de då kan bli väldigt stora men lättare för datorn att hantera. Vilket format skall väljas för att inte tappa för mycket i kvalitet?

2. Om jag accepterar redigeringen av AVCHD-filer trots de långa renderingstiderna (så som jag hållit på tills nu) så finns ett problem vid exportering till tex DVD. När filmen är klar så gör programmet en "kodning" för att bränna till DVD. Programmet låser sig varje gång en bit in i denna mediakodning. Har inte lyckats bränna någon DVD ännu på minst 10 försök.... Är detta fel beroende på "programmet" eller är det ett tecken på dålig prestanda hos datorn? Vid något tillfälle under redigeringen har jag fått ett varningsmeddelande av typen " systemets fysiska minne håller på att ta slut, spara och fortsätt med försiktighet"??

/Marcus