Jump to content

Trådlöst micsystem.


Pear

Recommended Posts

Tittat lite på vad marknaden har att erbjuda, samt reglerna på PTS.

 

Tittat på dessa:

Sennheiser EW112-P G3-G kameramottagare + mygga + ficksändare 6495:- Sänder på 566-608MHz Kräver tillstånd hos PTS.

 

och

Sony Trådlös mygga UWP-V1/62 med kameramottagare 6195:-

Sänder på Okänt!

 

Vad skulle ni tro är det bästa då det gäller interviuver eller tror ni på trådlös handhållen mic?

Dessa finns på Scandinavian Photo.

Link to comment
Share on other sites

Handhållen mik är ju enklare att få det att låta bättre, då du slipper prassel med kläder etc på myggor. Men myggor är ju samtidigt smidigare då du sätter den på plats och sen har båda händerna fria.

När det gäller tillstånd är det väl inte så blodigt, det viktiga är väl att du köper ett nytt system som spelar på de nya frekvenserna, det är ingen risk att vi stör ut andra nät med våra pyttesändare, snarare tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Tittat lite på frekvenserna på PTS.

Det som gäller för trådlösa mikrofoner är:

470–790 Mhz Tillstånd krävs. Tillstånd kan för närvarande ges t.o.m. 2013-12-31

823–826 Mhz Undantaget. Handhållen

823–826 Mhz Undantaget. Kroppsburen

826–832

863–865

 

Sony UWP-V2/62 trådlös handmikrofon med kameramottagare från Scandinavian Photo 6195 Kr ink moms.

Den arbetar på 798 MHz - 822 MHz

Som jag ser så finns bara en godkänd frekvens 822Mhz. Hur noga är detta tro.

 

Så frågan är kan jag köra på/funkar det på frekvenserna 798-822Mhz.

Link to comment
Share on other sites

Jag har dubbla Sennheiser G2-system.

Myggan har jag tyckt varit bra när jag spelat in en person som ensam hållit en presentation inför kameran, och där det inte varit nån tidpress att rigga på kläderna.

 

Sändarmikrofonen har jag använt på ett podie en gång, där flera olika personer skulle prata under framträdandet. Sändarmikrofon misstänker jag fungerar bra när man har en intervjuare med som direkt frågar ut personer.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut som att Sonys system kör på de gamla frekvenserna, tanken är ju att få bort allt över 800 Mhz och använda det till annat, sen får vi trängas med tv sändningarna på mellan 470-790 Mhz. Och egentligen behöver man väl söka tillstånd men jag har aldrig hört nån som gjort det i filmbranchen. Kanske är annorlunda vid koncerter och stora riggar.

Ett litet spektrum 863-865 är dock ok att sända på. 823-832 verkar ju också ok, enligt den där tabellen men det verkar stå olika på olika ställen? Jag har somsagt ingen stenkoll.

Här är en äldre artikel men som förklarar lite bättre tycker jag.

http://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2008/Forandringar-for-anvandning-av-tradlosa-mikrofoner-i-TV-banden/

Link to comment
Share on other sites

Största "problemet" med trådlösa system tycker jag är att man alltid saknar två kanaler. Jag skulle ju vilja ha fyra ljudkanaler på kameran så jag alltid har två kanaler för fast (eller inbyggd mikrofon) och två kanaler som jag kan ha till två trådlösa system. Men så bra kan man inte ha i den lägre bärbara prisklassen....

Link to comment
Share on other sites

Största "problemet" med trådlösa system tycker jag är att man alltid saknar två kanaler. Jag skulle ju vilja ha fyra ljudkanaler på kameran så jag alltid har två kanaler för fast (eller inbyggd mikrofon) och två kanaler som jag kan ha till två trådlösa system. Men så bra kan man inte ha i den lägre bärbara prisklassen....

Fast det är väl inte det trådlösa systemets fel att du inte har fler än två kanaler på kameran... :)

Sen kan det vara ganska bra att tvingas välja ibland, då lägger man ofta ner mer tid på plats och sparar in tid i efterbearbetningen.

Link to comment
Share on other sites

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQkdNJW-JGv_pDpwjcSvN93Z1mcUJWiChs7qxpUvcmOsMwGuHQfCw

 

Vad tror ni om detta systemet, verkar ligga inom dagens gällande frekvenser.

Sennheiser EW 135-P G3

6490 Kr

 

Någon med erfarenheter?

Behövs väl en sladd med XLR ingång i ena ändan?

Link to comment
Share on other sites

Sennheisser gör bra grejer och föregångaren G2 har fått bra kritik. Kanske inte används som myggsändare proffisionellt men dock som lyssningssystem. Och du kommer garanterat inte bli besviken. Jag tror det finns en uppsjö olika kit med G3 prylar där det i många ingår de adaptrar och sladdar man behöver. Däribland en 3,5mm ut från mottagaren till xlr. Plf66 har säkert koll som har G2 systemet.

Link to comment
Share on other sites

lrtv skriver vad dom tror om framtiden....

En del har säkert hört talas om att det är lite förändringar på gång när det gäller användandet av trådlösa system.

Här nedan följer lite information från Sennheiser som kan vara bra att känna till:

 

Den Svenska regeringen har ålagt PTS att "rensa" frekvensområdet 790-862 MHz från nuvarande användning

(d.v.s. Digital TV och trådlösa mikrofoner bl.a.) och förlägga dessa TV-sändare till området 470-790 MHz.

Detta är ingenting som Sverige är ensamma om, de flesta länder i EU har liknande planer.

 

PTS har fått uppdraget att frilägga 790-862 MHz så att regeringen (via PTS) kan anordna en auktion för att sälja

utrymmet till "nya tjänster". Vilka tjänster det är vet ingen idag men troligt är att det blir trådlöst bredband eller

mobil-TV eller liknande.

 

I Sverige har det alltid varit förenat med tillståndsplikt att äga en radiosändare (oavsett användningsområde)

men detta med registrering av trådlösa mikrofonsystem har aldrig fungerat i praktiken.

I Sverige idag finns 16 (sexton!) tillstånd registrerade hos PTS och då kan man förstå att det är en stor diff mellan

detta och antalet verkliga system!

 

LLB (branchföreningen för Ljud, Ljus & Bild) jobbar aktivt med PTS och regeringen för att försöka finna en lösning

för trådlösa mikrofonsystem även i framtiden.

Vi uppskattar att det idag finns ca 100.000 system i Sverige som används varje vecka!

 

PTS vet naturligt vis om problemet och kommer förhoppningsvis att "hitta" ett område där vi användare

kan köra våra system. Det som är mest frustrerande just nu är att ingen kan säga hur lösningen ser ut.

 

Den 15 dec. 2008 skall PTS lämna sitt betänkande till regeringen men då kommer inte harmoniseringen

med grannländer och ev. generell harmonisering för resten av EU vara klar. Därför har de 16 som idag har

tillstånd fått förlängt tillstånd t.o.m. 091231.

 

 

 

 

Vad tror vi om trådlösa mikrofoner i framtiden?

Om det inte allokeras ett "eget" frekvensutrymme i framtiden för trådlösa mikrofoner och InEarMonitor-system

kommer dessa att kunna användas i det som kallas "white space". Det betyder att mellan frekvenserna

470-790 MHz (som primärt skall användas till utsändning av digital-TV) kan man köra sina system på regionalt

"lediga" frekvenser.

 

För alla fasta installationer i framtiden känner vi oss säker på att man kommer att hitta tillräckligt mycket

ledigt frekvensutrymme för alla tänkbara tillämpningar inom detta område. För turnéer och liknande som åker

omkring i landet krävs förmodligen mer utrustning eller utrustning som har ett bredare frekvens-"fönster" som systemen

kan jobba inom och, framför allt, en djupare kunskap om sina system och frekvensproblematiken.

 

Den tekniska utvecklingen av trådlösa mikrofonsystem har redan gett, och kommer i framtiden, ge ännu bredare

frekvens-"fönster" vilket i många fall kommer att underlätta användandet din utrustning.

 

 

 

Om vi tittar på Sennheisers ew-serie kan Sennheiser idag leverera dessa system på 5 olika frekvensområden,

från 500 MHz till 866 MHz med ett aktivt ”fönster" på 36 MHz. Den modell Sennheiser normalt levererar i

Sverige går mellan 734 - 776 MHz. Där kan man få in ca 6-8 kanaler med trådlösa mikrofoner.

 

Ett annat exempel är den nya mottagaren EM 3732 somhar ett aktivt fönster på 90 MHz och kan levereras på

vilka frekvenser som helst mellan 470-900 MHz.

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning, lite roligt att det bara är / var 16 st tillstånd utfärdade :)

Man kanske skulle starta en intresseorganisation som jagar dessa personer och företag som OLAGLIGT sänder på de öppna frekvenserna. Sten stämmer man skiten ur dom, kanske bättre business än filmbranchen ;)

Link to comment
Share on other sites

Någon med erfarenheter?

Behövs väl en sladd med XLR ingång i ena ändan?

 

Japp, från mottagaren har man en sladd med XLR in i kameran. Det är ju monosystem, så det är en av kanalerna i kameran som blir upptagen den vägen.

 

Sändarmikrofonen finns i flera varianter för G2, så troligen är det likadant med G3 idag. Olika karaktäristik etc. Så väl en som passar dina behov där. Jag köpte mina två system beg, så jag tog lixom det som erbjöds.

 

Jag upplever det som att Sennheisersystemen har låg brusnivå och hög ljudkvalitet. Det är en del pill att ställa in rätta känsligheter och nivåer, och det kan vara jobbigt ibland vid dokumentärfilmning om man har kort om tid för inställningar.

 

Jag spelade in häromdagen med myggan, och då ställde jag kameran så att ljudet gick till bägge kanaler, och så ställde jag vänster och höger nivå olika högt, därigenom fick jag bra resultat med hem.

 

G2 drar mera batteri än spec, så det gäller att ha reserver med i fält.

 

Jag upplever myggan som G2 levererades med som klart sämre än en dyrare Sennheisermygga som ingick i mina begköp. Har inte beteckningar i huvudet på dem. Skulle vilja kunna koppla in en riktig lågprismygga för att spela in barnen lite, där vill jag inte ha en mygga för många tusenlappar. Har dock inte kommit så långt än, men en lågprismygga borde ge bättre ljud än kameramikrofon i vissa lägen när man vill göra nått kuligare med barnen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...