Gå till innehåll

extrahera "dv" ljud och spdif


jns

Recommended Posts

Är det någon som vet hur man kan fånga ljudet via en dv firewire apparat utan att behöva gör det tillsammans med video i en dvcaptureprogram/videoredigeringsprogram. Om man vill fånga ljudet i tex Cubase, Audition eller Wavelab.

Man skulle behöva några schyssta drivisar eller ett plugin..?

 

Och nu till min andra fråga.

Jag ska införskaffa ett nytt ljudkort, för runt tusenlappen.

Det ska vara med spdif in/ut och gärna ADAT in/ut eller DTRS in/ut och lite annat mumsigt. Någon som har några förslag eller lite länkar?

 

Och hur fångar man från DAT till datorn utan att tappa tidkoden?

Länk till kommentar
Share on other sites

"dv-ljudet" plockar du in i vilket program som hellst som känner av din kamera, kan ta ditt vanliga klipprogram bara att du väljer att bara ta in ljudet. Sedan importerar du bara filerna i ditt ljudredigeringsprogram, tex cubase. Du förlorar ingen kvalite på det eftersom du tar inte det digitalt.

 

Ljudkort har jag halvkoll på så där får någon annan tipsa. Men vill du ha Adat in / ut så får du nog punga ut med endel misstänker jag. Och vad är Dtrs för något? Tror aldrig jag hört talas om det?

 

Tidkod på dat har du endast om du spelat in på en maskin som stöder tidkod, tex Fostex Pd-4. Och då måste du ta tidkoden separat, eller genom en annnan kabel så att säga. Oftast är det smpte kod som du plockar genom Tc-ut på daten.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]"dv-ljudet" plockar du in i vilket program som hellst som känner av din kamera, kan ta ditt vanliga klipprogram bara att du väljer att bara ta in ljudet. Sedan importerar du bara filerna i ditt ljudredigeringsprogram, tex cubase. Du förlorar ingen kvalite på det eftersom du tar inte det digitalt.

[/citat]

Känns så onödigt att gå runt den vägen. Ingen som känner till ett plugin eller drivisar för ljud via DV? Man har ju större kontroll över ljudet när man tar in det via ett ljudredigeringsprogram.

 

[citat=Luzer]Ljudkort har jag halvkoll på så där får någon annan tipsa. Men vill du ha Adat in / ut så får du nog punga ut med endel misstänker jag. Och vad är Dtrs för något? Tror aldrig jag hört talas om det?[/citat]

Men om jag struntar i ADAT och DTRS då, blir nog lite billigare då. Nån som känner till vart man kan bläddra på internet?

DTRS är ungefär som ADAT men man spelar in på hi8 band istället för svhs.

Tascam använder flitigt det formatet i sina apparater.

 

[citat=Luzer]"Tidkod på dat har du endast om du spelat in på en maskin som stöder tidkod, tex Fostex Pd-4. Och då måste du ta tidkoden separat, eller genom en annnan kabel så att säga. Oftast är det smpte kod som du plockar genom Tc-ut på daten.[/citat] Tänkte väll det, har ju inget riktigt SD-kort än så att jag kan tanka in smpte tidkod.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag trodde Tascam använde Tdif till Da-88 etc. Men det kanske är samma sak !?

 

Och vad menar du med "gå runt den vägen", det tar ju inte mycket längre tid att ta in det i ett bildprogram och spara ner som filer väl, bara å importera i cubase sen. Och du har ju inte mer kontroll över det om det nu finns nåt sätt att få cubase att läsa från fw ingången, eftersom det är digitalt med tidskod är det ju bara att plugga in å köra väl?

Länk till kommentar
Share on other sites

Något professionellt kort hittar du inte under 1000-lappen, efter 5-6000 börjar dom bli nåt att ha, & efter 10.000 så är de flesta riktigt bra!

Men om du inte har råd med dom dyrare så funkar ett SoundBlaster Live! bra, har ett själv som spelkort & komplement när jag testar mina mixar i olika system!

Det har S/PDIF in/ut & en effektenhet av förvånansvärt god kvalitet!

 

Vad gäller kamera, problemet som jag ser det är att tillverkarna förmodligen inte förväntar sig eller kanske ens bryr sig om att folk skulle vilja använda kamerorna som ljudkonverters, så drivrutinerna är bara i ett paket med bild & ljud som "video-paket".

Ett ljudprogram letar efter drivrutiner med specifik ljud-flagga (vill jag bestämt minnas), & om ingen sån finns så kan inte programmet konfigurera hårdvaran.

Ett undantag är då givetvis om programmet redan från början är gjort för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kanske inte uttryckte mig klart. Jag använder alltså inte en kamera för detta ändamål jag skrev "dv firewire apparat" :)

Jag har en pinnacle d/a converter som alltså skickar ut ljudet i en dv-signal via firewire med 16-bitars upplösning.

Då jag ej har ett vettigt ljudkort använder jag det som ljud-in.

Jag kopplar ljudkällan (oftast en DAT-bandspelare) till mixer som sedan kopplas till a/d convertern, när jag för in via ett videoredigeringsprogram är det svårt att sätta ljudnivåer och se ett spektrumav ljudet i fråga.

Och det är det som jag skulle vilja, samt att direkt få ljudet i ett användbart format, då avi är tungt att hantera framför wave.

 

Vad tror ni om Audiotrak MAYA 44 MKII (4kanaler in/ut), men då behöver man tillbehöret så att man får s/pdif in och då går ju priserna upp. Eller ska man hållas sig till ESI eller ett helt vanligt soundblaster?

 

Jo, Tascam använder sig av TDIF gränssnittet (men också S/PDIF faktist) för överföing av ljud, men DTRS som inspelningsteknik.. vad jag har förstått.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ahaa..då fattar jag :)

Klart att man vill ha ett hyfsat ljudkort isåfall. Om du oftast kör med Dat så är det ett måste med Spdif på ljudkortet iaf. Jag vet faktiskt inte hur mycket det skiljer sig i kvalite mellan spdif in på olika ljudkort. Man vill ju änna tänka att det inte borde skilja så mycket eftersom det är digitalt men det är ju tyvärr inte hela sanningen. Om du inte fixar ett halvdyrt kort så tjänar du nog på att ta in det digitalt iaf så du kommer ifrån den onödiga DA/AD omvandlingen. RME gör väl bra kort överlag vad jag har hört, tror även att deras budgetvarianter har bra kvalite på komponenter och låter bra, men som sagt, jag är ingen ljudkortsguru så jag vill inte säga för mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...