Jump to content

Macbook Air 13" med Adode Premiere och After Effects CS5

sluten_cell_nr13

Recommended Posts

Hejsan!

Jag testade idag min väns MBA och jag måste säga att jag blev riktigt imponerad. Den körde Premiere och After Effects utan problem. Jag arbetar vanligtvis på en stationär mac men funderar på att köpa en Air för att ha med mig som ute-i-fält-dator.

Nu till min fråga:

Den MBA som min kompis hade var en 2,13 Ghz, 4GB RAM, 256 GB SSD. Den jag i så fall skulle köpa är en 1,86 Ghz, 4GB RAM, 128 GB SSD. Är det någon som kört den senare konfigurationen med CS5 och som kan konfirmera om det funkar lika finfint där?

Förutom att det går långsammare bör det inte vara något problem (har tyvärr inte provat själv). För DSLR-redigering är 4GB minne dock i minsta laget...

Tack för svaret! Jag ska försöka få tag på en Air i morgon och testa. Jaså, Premiere vill gärna ha mer än 4GB för att köra DSLR (Jag brukar sitta på en dator med 8GB så jag har inte testat med mindre)? Jaja, då får det blir proxy-filer om jag skulle redigera sådant material.

För de som är intresserade:

Det var visst en 11-tums som min kompis hade. Jag testade installera Premiere och After Effects CS5 ändå och körde lite material i den. Båda programmen körde utan problem och det gick att arbeta hyfsat bra i en 720p comp i After Effects. Det var inga superkomplicerade grejer i den, men ändå lite 3D-åkningar (utan motion blur) och sådant. Även om man inte vill göra renderingar på den så går det i nödfall.

I Premiere hade jag tyvärr inte så mycket material att testa, men jag hade en MXF-fil med DV-material som spelade utan problem. Lade på lite levels och scale-animationer och det körde i realtid. Sedan testade jag HD-material från en Canon 550d, men där gick datorn på knäna. Ingen realtidsuppspelning ens om jag sänkte uppspelningskvaliteten till lägsta. Detta var dock på Air:en med 2GB RAM.

Efter det testet bestämde jag mig ändå för att beställa en Macbook Air 13 tum, 1,86 Ghz, 4GB RAM, 128 GB SSD. Jag ska i första hand använda den som surf- och skrivdator, men vill i nödfall kunna köra hela Adobe-sviten på den.