Raffe Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Hej! Jag ber om ursäkt för ännu en ego-tråd. Jag läste runt och fann ingen tråd för mitt specifika problem; vet inte ens vad problemet är, men jag hatar att köra fast, så jag testar att skapa en tråd här. Jag har en macbook som är av senaste modell, ett år gammal och 4gb ram. Jag har FCP 6 installerat. Jag har klippt lite smått under året, men inte ordentligt. Gansk snabbt stötte jag på DROPPED FRAMES, när jag klippte med mobil/kompaktkamera-HD. Antog att datorn var för dålig helt enkelt. Har dålig koll på teknik. Riktade in mig på att köpa en imac när det väl blev aktuellt med seriös klippning. Sen fick jag veta att en bekant tydligen klipper full-hd med sin ÄLDRE macbook, med 2gb ram, och han gör detta mer eller mindre professionellt. Han komprimerar först till ett lite lättare format. Nu håller jag på att klipper full HD själv, och nu sist komprimerade jag ner till 640x360. Fortfarande dropped frames. Faktum är att dropped frames kan uppstå vid jättesimpla klipp också, när jag lägger på undertexter och dylikt. Jag står inte ut längre! Vad kan vara felet? Alla sorters tips kan vara till hjälp! Grundläggande och avancerade. Från justering av maskinvara(kan man ens göra det på mac, detta är min första?) till inställningar i FCP? Mycket tacksam för hjälp och tips! Ralph 0 Quote
Kimster Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 En del av svaret fick du ju. Din bekant komprimerar (konverterar brukar det heta) till ett lättare format. Jag vet inte vilket format (codec) du jobbar med, men troligen något baserat på h264 som inte är ett redigeringsformat, utan är jobbigt för datorn pga. sin höga komprimeringsfaktor. Om du låter FCP göra om det till t.ex. Prores format istället kan det eventuellt hjälpa. 0 Quote
Raffe Posted January 10, 2011 Author Posted January 10, 2011 Tack! Jag använder ett program som heter MPEG Streamclip. Jag gjorde om full-hd-filerna till Prores 422 640x360. Rätt? Ska jag våga mig på högre upplösning, tycker du? 0 Quote
Raffe Posted January 10, 2011 Author Posted January 10, 2011 Höll på att konvertera 422 nu. Testar det. Men jag kan byta. Om jag ska bli bra på riktigt vill jag också veta varför? Varför är proxy att föredra? Och inte 422? 0 Quote
Kimster Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Ska du bli bra behöver du vet vad proxy är och hur det fungerar. Finns mycket info på nätet, bara att börja plugga. Men i grova lag kan man säga att en proxy är en lågupplöst kopia av högupplöst orginalfil. Man redigerar med de lågupplösta för att datorn inte klarar hantera de större filerna. Sen när man är klar så ersätter man proxyfilerna med orginalfilerna. Det finns olika arbetsflöden för det där, så kolla på nätet hur folk har gjort. 0 Quote
Raffe Posted January 11, 2011 Author Posted January 11, 2011 Sant. Vill inte fråga här utav lättja. Läser på om apple prores själv och återkommer om jag verkligen kör fast. 0 Quote
Recommended Posts