Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ni som har erfarenhet av denna kamera, ös på med tips och information. är ni nöjda? bra bild? är det något att hänga i granen om man är lite av en amatörfilmare som gillar att filma extremesporter och naturbilder?

FÖRDELAR? NACKDELAR?

mvh

Postad

Kommentarer, utan inbördes rang:

- Dyra batterier, svårt med batterier från alternativa leverantörer.

- CCD! Alltså helt fri från CMOS-problem.

- Lagrar HDV-filer, även om JVC kallar dem TOD. Fungerar problemfritt med Sony Vegas, fungerar inte alls med Avid Media Composer (men vad fungerar där?)

- Jag tycker bildkvaliten är riktigt bra när jag lärde mig manuell inställning av exponering.

- Autofokusen som gamla Canon-kameror, inte värst bra alltså.

- Ljuskänsligheten är som förväntat av en kamera med små chip.

- I mitt fall som tredjekamera har den bra matchat mina HVR-Z1 vid dagsljusfilmningar.

- Bildsbiliseringen i den är rätt dålig.

- Om extremsporterna sker i vettig belysning så borde den ge bra bild, man slipper ju all wobbling och skevning som annars är så populärt i dagens filmning.

- Möjligen kan hårddisken vara känslig för skak vid sporter, men det är ingen jag ännu uppräckt trots skakiga miljöer (hytt på ånglok från 1908 etc).

- Naturbilder, på stadigt stativ med manuella inställningar tror jag skulle tilltala många.

- Den tog en god tid för mig att lära mig, menyer och handhavande skiljer en del från Sony som jag är mest van vid och de få Canon jag filmat med.

- Jag gillar färgåtergivningen från 3CCD jämfört med Canon HV30/HV40 som är storleksmässigt lika.

Och jag ska nog köpa en HD7-ytterligare....

Postad

kul å höra,tack för att du tar dig tid att svara :)

då jag aldrig använt mig av en kameran med hårddisk, undrar jag hur det fugnerar när man spelar in på hårddisk. är det något litet minneskort i kameran man spelar in på som man sen för in i datorn för att överföra, eller hur fungerar det?

Postad

Vad hårddisk och minneskort är framgår ungefär här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rddisk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Minneskort

Spelar man in på hårddisken (vilket är det jag gör) så för man enkelt över innehållet via USB. Sen gör jag backup på en blurayskiva.

Spelar man in på minneskort så antar jag att man tappar ur minneskortet i datorns minneskortsläsare.

Spelar man in i HDV-mode kan man dessutom spelar över innehåller via firewire till band i en annan HDV-kamera eller bandspelare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...