Jump to content

Recommended Posts

Posted

1986 blev jag delägare i en Sony Video-8. Sedermera hade jag en egen Hi-8.

Under åren har det samlats åtskilliga band med blandat material med egna och andras barn etc.

Min egen Hi-8 kamera har havererat för några år sedan.

Jag kände att det var hög tid att digitalisera allt analogt material. Efter att ha testat med en lånad Hi-8 kamera som hade stora problem att läsa dom gamla banden så hyrde jag under några dygn en Sony Digital-8 som gjorde ett mkt bra jobb med dom gamla banden.

Jag körde capture via fw och Scenalyzer( som jag normalt använder för "riktig" DV).

Det jag nu har är en stor mängd (ca 400 Gb) med avi-er i DV-format i längder om 2 Gb.

Tekniskt sett är materialet på disken glädjande bra, om man betänker att dom äldsta banden är 25 år gamla.

Jag har för säkerhets skull kopierat rubbet till en andra, lös hårddisk som lagras på annan plats.

Sedan många år så kör jag nu DV och det finns också mycket material i det formatet som skall in i projektet också...

Nu söker jag ett vettigt "angreppssätt" på materialet.

Eftersom det finns material som hör till flera olika familjer så vill jag gå igenom allt material, och logga klippen och notera vilken familj det kan vara intressant för.

En del sekvenser (far- och morföräldrar t. ex.) skall gå till flera familjer.

Min tanke är sedan att göra en enkel redigering av materialet och göra en DVD (eller flera..) till varje familj.

Vilken programvara är lämplig? Jag äger en gammal (version 3) av Premiere Elements som jag testar med, men jag inser att det har hänt en del, och att det säkert finns bättre alternativ...

Någon som gjort liknande projekt och har synpunkter/erfarenheter att dela med sig av?

/JS

Posted

Det låter som ett intressant och ur familjesynpunkt viktigt dokumentationsprojekt. Tycker att du i första hand bör titta på forumets del om manus eftersom det stora och viktiga jobbet handlar om systematisering. Sedan kanske du borde skriva en kortfattad synopsis eller plan på någon sida och låta de intresserade inom släkten ta del av detta och ha synpunkter.

Därefter börjar du på att sätta ihop en plan eller manus för filmens struktur och dess detaljer. Självfallet behövs också en trevlig kommentar till åtminstone de äldre delarna eftersom det ofta inte går att använda det ljud som hänger ihop med bilderna.

För att göra själva videoredigeringen så verkar det inte behövas något avancerat program men det är ju aldrig fel att ha ett sådant eftersom du fortfarande verkar hålla på med videofilmning. Men det kostar ju mer än ett enklare som t ex Adobe Premiere Elements som jag tror har hunnit upp till version 9?

Premiere CS5 är väl annars det vanligaste programmet här på forumet men det finns ju många andra att välja på i liknande prisklass. Själv använder jag GrassValley Edius som liksom de flesta andra säljs av flera i Sverige t ex Scandinavian Photo. Alla dessa kan du åstadkomma fullt professionell video med. De flesta har dessutom trial versioner på sina hemsidor.

Lycka till!

Posted

DV går väl bra i alla redigeringsprogram, inklusive ditt gamla Premiere Elements. Om du vill byta till något nyare så titta på Sony Vegas (jag har en hemmaversion av den som jag inte använt men som säkert är bra).

Posted

Tack för svar, som jag med all respekt ändå vill "opponera" mot....

Alla dom snuttar som finns inspelade är ändå tämligen ostrukturerade, och låter sig nog inte tyglas av något manus.

Jag avser att i princip bara städa bort sådant som är tekniskt undermåligt eller rent ointressant, och därefter stapla klippen på varandra i kronologisk ordning.

Kanske jag kryddar med lite snygga övergångar, och lägger på lite kommenterande text.

Jag lägger nog också in några "DVD markers"

Men, det gäller ju att sortera upp de olika klippen så att dom hamnar i rätt "produktion".

En del klipp skall bara till en av produktionerna, medan andra skall gå till flera samtidigt.

Helst skulle jag vilja ha alltihop i ett gemensamt "huvudprojekt" och sedan ha flera "under-projekt" underordnat huvudprojektet. Då skulle jag kunna sitta och sortera in de olika klippen och lägga dom i rätt underprojekt.

men jag vet inte om det finns något program som kan arbeta på det viset...

/JS

Posted

Jo visst finns det sådana program. De flesta - troligen alla - mer avancerade program har möjlighet att dela upp filmen i sekvenser. I Edius har jag för närvarande ett projekt indelat i 12 sekvenser, som behandlar sin del av storyn. Där sker all redigering av klippen inkl färg och nivåkorrigeringar. Sedan har jag en huvud sekvens där alla de andra sekvenserna flyttas in och då uppträder som ett stort klipp och kan behandlas som ett sådant. Eftersom jag har tvåspråkig kommentar ligger kommentaren under huvudprojektet men sträcker sig över alla ingående sekvenser.Väldigt praktiskt och lättarbetat.

I en mapp på en av mina diskar ligger projektet sparat under filmens namn. I samma mapp ligger allt som ingår i filmen med bara några få undantag. På så sätt är det enkelt att säkerhetspara projektet med alla ingående delar bara genom att kopiera hela mappen till en annan plats på t ex en extern disk. Det var till stor hjälp nyligen när min maskin var nära krasch och jag blev tvungen att uppgradera hårdvaran med bl a nytt moderkort. Efter starten var det bara att se till att mina sex interna diskar fick samma beteckningar som innan och sedan kunde jag starta mitt stora projekt (två års arbete) från den återladdade mappen och allt fungerade direkt.

Systemtänkande och ordning lönar sig.

Ytterligare en kommentar till ditt senaste inlägg. Du tänkte "städa bort" en del saker som saknade intresse. Det var just sådant som jag tyckte att du skulle låta dina anhöriga tycka om för hur viktigt ett klipp är kan man ju säkert ha olika uppfattning om.

(Härmed slut för om en stund reser jag till Kanarieöarna.)