Jump to content

Hjälp snälla

mrjontethe13

Recommended Posts

Hej.

Inte mycket rätt i ditt inlägg.

Skall ändå försöka hjälpa dig men först börjar jag med att gnälla lite i tre punkter.

1. Laddat hem, låter som om man med största säkerhet kan utgå från att du laddat hem en piratkopia, vilket är olagligt och därmed korkat att skylta med. Att du sedan skulle få hjälp att få ett piratkopierat program att fungera här på Voodoofilm är tveksamt.

2. Rubriken ”Hjälp snälla” säger inte så mycket, kanske borde övervägt att skriva typ, ”Hjälp med Panasonic sdr-s45 i Premiere CS5” eller liknande.

3. Din kamera är med största sannolikhet inte en filmkamera utan en videokamera, bara för att klargöra det.

4. Jag skulle därtill vilja fortsätta i upptrampade gnälliga fotspår och peka på att du kanske bör överväga att inte skriva ”dem” då du bevisligen inte kan skilja på de och dem. Skriv ”dom” i stället så blir det rätt hur du än gör.

Ok, nog elakheter nu, så till hjälpen.

Så vitt jag förstår borde din kamera fungera utmärkt med Premiere bara genom att importera videofilerna in i Premiere från SD kortet. Vad problemet beror på är svårt att säga eftersom du utelämnat så pass mycket information som du gjort. För att kunna hjälpa bör man veta hur du går till väga d.v.s. hur kopplar du kameran till datorn, hur för du över videon, vad gör du väl inne i Premiere etc. Dock återigen, tror ingen här är intresserad av att hjälpa dig med en piratkopia och därtill kan det t.o.m. (om än inte troligt) vara just p.g.a. piratkopian det strular. Jag skulle iaf rekommendera att du skaffar ett lagligt alternativ.

Om du inte planerar att lägga pengar på ett redigeringsprogram skulle jag rekommendera gratisalternativet Lightworks som är mycket kompetent och bra, har det just tills nyligen kostat pengar. Iofs är det än så länge en s.k. beta, men fungerar så vitt jag förstår riktigt bra.

http://www.voodoofilm.org/nyheter/lightworks-blir-oppen-kallkod-har-laddar-du-ned-det-2080.aspx

http://www.lightworksbeta.com

Lycka till. Mvh /Pontus w

Det finns ju också en möjlighet att det är en trial version som används.

Men du verkar så pass oerfaren så jag tycker också - liksom Peus - att du nog bör prova med ett mindre avancerat program. Både Mac och Windows har ju fria versioner för videoredigering.

Det finns också ett populärt paket med två program Adobe Premiere Elements och Adobe Photoshop Elements som kostar litet över 1000 kronor. Två program som räcker långt.

Vad gäller Adobe Premiere CS5 så bör du nog läsa manualen för att få en översikt över de mest grundläggande funktionerna.