Gå till innehåll

nybörjare - vilken videokamera?


AmandaA

Recommended Posts

Hejsan. jag har tänkt att börja filma lite smått men vet absolut ingenting om videokameror.

Någon som har tips på vad man ska köpa? vad jag vill är att filma kortare filmer, har ett konstproject i tanken.

Eftersom jag inte än vet om film är något för mig, hade jag tänkt mig en billigare videokamera, men om det stor skillnad i kvalitet så lägger jag gärna ner lite mer pengar på den.

skulle vara riktigt tacksam för lite hjälp

/Amanda

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag började göra film (2006) fick jag tipset Panasonic DVX100Be, och jag var helnöjd med den. Skitbra kamera! =) då gick den ny på 24000 kr (tull + moms inräknat i den summan) från http://www.globalmediapro.com och en sådan kamera kan du få runt 10 000 kr begagnat idag. Jag rekommenderar den starkt. En väldigt bra kamera att börja med. Dock är det en SD-kamera och filmar i 4:3 format så om du är ute efter HD och 16:9 format så bör du kolla åt ett annat håll.

 

Kan som inte rekommendera någon annan, men annars kan det ju vara värt att kolla på en systemkamera. Canon 5d 7d eller nikon d7000. Men det får någon annan rekommendera som har provat på sånt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om systemkameradelen där. Det är helt klart vettigt om man inte vill vara antingen begränsad till en snordyr kamera med snordyr utbytbar optik där bara huset kostar mer än en systemkamera med en flådig samlig optik :)

 

Har själv ägt D7000 och jag kände mig lite begränsad med dess inställningsmöjligheter så jag gick över till Canon (inga fördomar här inte) och Canons systemkameror slår nikon på fingrarna när det gäller att filma.

 

Beroende på budget så skulle jag sätta 5dmk2 först på listan, då den är "the king" när det gäller att filma och har ett vettigare utbud än säg GH1 och GH2 ifrån Panasonic som någon kommer hävda är bättre =)

 

Sen skulle jag nog tittat på t ex 7D, 550D och 60D, vilka är bra alternativ till 5Dmk2an. Möjligheten till billigare optik finns dessutom här med dess anpassade EF-S optik, där 5Dmk2 enbart kan köra EF (optik som är anpassad till fullformat/gamla filmkamerorna)

 

 

Sen skulle jag nog vilja påstå att man får "best bang for buck" med en systemkamera. Sanning med modifikation?

Allt är relativt, men man får väldigt mycket bild för kronorna i allla fall.

 

Vad är du beredd att lägga för summa på detta? Lite roligare slänga ihop lite kit till folk :)

Samt, krävs det bra ljud?

Länk till kommentar
Share on other sites

5-6k = Panasonic's småkameror med custom hack

runt 10k (+- några tusen) = HDSLR (550D billigaste sorten, läs på MYCKET först så du inte ger dig ut på djupt vatten, gäller första tipset också förståss)

 

Pro SD kameror med några år på nacken funkar väl på sin höjd till hembygdsföreningen... HD är minimum år 2011. Lite större budget titta på riktiga videokameror, eller varför inte AF100. Sony har en något billigare hybrid på G om 50k är köttigt för AF100.

 

Som vanligt helt omöjligt att ge tips när du inte skriver nån budget. Men de flesta här lär nog säga HDSLR (Canon/Panasonic, ev. även Nikon).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...