Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hm... Har sökt lite på forumet men inte riktigt fått klart för mig hur man gör... Har lyckats texta en film i Aegisub men hur får man över den till filmen/DVD'n...

Bränner skivorna från Vegas Movie Studio 10 i Sony DVD Architect... (om det nu spelar någon roll)... Antar att man ska kunna spara texten i en separat fil så man kan välja text eller ej när man spelar skivan...

Så, hur tusan gör man (eller var hittar man info om hur man gör)?

Posted

OK... Nu har jag förstått så mycket att jag kan använda Avidemux för att bränna in texten från .ass-filen jag får ut från Aegisub... Men hur ställer jag alla parametrar för att det ska funka bra... Vilket format och vilken codec ska man välja... Om vi börjar i Vegas Movie Studio där jag har min film... Vilket format ska jag rendera ut i som funkar i Avidemux och vilken codec ska jag välja (både vad gäller ljud och bild)? Och vilket format ska jag välja som output från Avidemux? Detta är ju en djungel... ;-)

Posted

OK... ytterligare ett steg framåt... Men det går förbaskat långsamt...

Nu öppnar jag en AVI 1440x1080 50i i Avidemux. Väljer MEPG-2 (avcodec) och ställer den till 16x9 med interlace TFF under Configure-knappen. Audio codec kör jag MP2 Twolame... Ut kör jag MPEG-PS (A+V)...

Och vist nu får jag ut en .mpg som funkar MEN LÅGUPPLÖST... Och det vill jag inte!

Har även testat med att ta in en 1280x720 25p AVI...Ställer då interlacen till Progressiv men i övrigt samma inställningar... Med samma resultat (vilket ju inte är så underligt).

Jag blir galen!

Posted
OK...

Jag blir galen!

Inte behöver du bli galen. Manualen är en bra räddning från det.

Architect 5, s 118 "Importing subtitles from a file".

Architect stödjer några format, så du får läsa på så du får till det rätt.

Jag har textat ett par filmer med Architect, och även exporterat/importerat textningsfilerna och det fungerar bra.

PS: För att få högupplöst från Architect är ju tvungen att använda bluray-format och inte DVD (även om det väl går att göra korta bluray-kompatibla skivor på just dvd).

Posted

Tack för svaret!

Men jag missade det lilla ordet 'Studio'... Sony Architect Studio 5 är det jag har... Hittar inget stöd för textning där (jag har ingen manual utan bara inbyggda hjälpen). Så jag har gett upp hoppet om att ha en separat (på av avstängbar) text.

Jag har också gett upp Avidemux (för att hårdbränna till filerna)... Tycker det blir så förfärande dålig kvalitet på filen som kommer ut...

Nu textar jag direkt i Vegas Movie Studio... Lite bökigare än att ha en separat texteditor men nu har jag hållit på ett par dagar för att få det andra koncepten att funka... Så, i slutändan går det nog bättre... Och jag får textremsorna i Vegas-projektet och kan stänga av och på dem om jag ska rendera ut med eller utan text och oavsett om det ska gå på DVD, BlueRay eller köras ut på band... Det var lite därför jag ville ha en högupplöst fil ut från Avidemux... Den tänkte jag att jag kunde ha som råmaterial oavsett vad jag ska lägga den på för media.