Jump to content

synka musik till en livespelning

PanzerDivisionMarkus

Recommended Posts

Hej,

Spelade in en livespelning med ett band för ett tag sedan, och då kördes ljudet från mixerbordet in i en digitalporta. Men nu när jag ska sätta ihop ljudet med det videomaterialet så får jag det inte att synka. När jag matchar det mot början av inspelning så kommer det i märkbar osynk efter redan 5 min.

Videomaterialet är inspelat i HDV 60i och det står att det ska vara 48kHz, 16 bit på ljudet i kameran.

Premiere CS5 säger såhär om ljudet från videokällan:

Type: MPEG Movie

File Size: 5,5 GB

Image Size: 1440 x 1080

Pixel Depth: 32

Frame Rate: 29,97

Source Audio Format: 48000 Hz - compressed - Stereo

Project Audio Format: 48000 Hz - 32 bit floating point - Stereo

Total Duration: 00;29;02;24

Average Data Rate: 3,2 MB / second

Pixel Aspect Ratio: 1,3333

Och såhär om ljudet från digitalportan:

Type: Windows WAVE audio file

File Size: 317,2 MB

Source Audio Format: 48000 Hz - 16 bit - Stereo

Project Audio Format: 48000 Hz - 32 bit floating point - Stereo

Total Duration: 00:28:52:03327

Average Data Rate: 187 KB / second

Har provat att spara om ljudet i 32, 24 och 16 bit, fast tycker inte att det borde spela nån roll, och det verkade det inte göra heller.

Någon här som har stött på liknande problem och vet hur man löser det?

Mycket tacksam för all hjälp och alla tips. :)

Eftersom det inte är Broadcast Wave så är det ingen tidskod, men det här problemet är inte ovanligt, speciellt inte med billigare grejer.

Vad det förmodligen beror på är att den interna syncningen på antingen ljudinspelaren eller kameran...eller båda, är väldigt off. Undantagslöst alla digitala prylar har diffar, dyra prylar brukar ha väldigt låg, billiga prylar en hel del. Det betyder att du inte verkligen har spelat in i 48KHz, utan kanske 48056Hz eller så, för att nämna något.

Enda sättet att verkligen garantera fullständig sync mellan kamera & ljudinspelare är att koppla något som heter "word-clock"" mellan dom, men sån är väldigt ovanlig på konsumentprylar. Alternativet, som funkar väl så bra i sig, är tidskodning, men det kräver att både portan & kameran stöder det, samt att dom kan kopplas upp mot varandra för syncning innan tagning.

Enklast är att timestretcha ut ljudet så det får samma längd. Sedan om du tycker att pitchen ändras för mycket så får du pitcha om ljudet efteråt. Då får du räkna ut hur många procent du ökat längden på ljudet och sedan pitcha upp ljudet lika många procent.