Daniel Hållquist Posted January 4, 2005 Posted January 4, 2005 Hur ska jag göra med bytet av scenrubrik när Marit går i trappuppgången och sedan går in i sin lägenhet? Så här har jag skrivit. Rätt eller fel? INT. EN TRAPPUPPGÅNG - NATT Marit kilver ut ur en hiss. Hon bär på resväskan och portföljen och har ryggsäcken på ryggen och en nyckelknippa som dinglar i mungipan. Marit går fram till en dörr och ställer ned väskorna. Låser upp dörren till en nedsläckt lägenhet. Kastar in i nycklarna som landar någonstans inne i mörkret. Marit lyfter upp väskorna och ... INT. MARITS LÄGENHET - NATT ... går genom hallen och in i det rum som utgör kärnan av vad som är lägenheten. Hon ställer ned väskorna och tänder en lampa. Lägenheten är liten, cirka trettio kvadratmeter, möblerad med säng, soffa, fåtölj, bord, bokhylla, och ett antal flyttlådor. Persiennerna är neddragna. Marit drar upp persiennerna. Lägger sig ned på soffan. Fortfarande med skorna på. /Daniel 0 Quote
Moiraine Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 Du kan också skriva: INT. EN TRAPPUPPGÅNG/MARITS LÄGENHET - NATT Jag har inte mina papper med de exakta "reglerna" framför mig just nu, men personligen anser jag att ovanstående duger fint. Men vad jag vet kan du köra som du gjort också. Som sagt, har inte papprena och kan inte ALLA regler utantill. Men men. 0 Quote
pebben Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 Enligt "reglerna" från Peter Dahlgrens manusskola står om detta: "Om kameran ska följa en person genom olika rum och miljöer, utan scenbyten måste man skriva att kameran följer, kameran går före osv." Lycka till! 0 Quote
Moiraine Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 Så sant, men följer kameran i dessa scener? Hur har du tänkt Daniel? Följer kameran eller är det ett klipp? Att ha med kamera i manus är också lite personligt. Ofta beroende på om man tänker filma själv eller inte. 0 Quote
Daniel Hållquist Posted January 5, 2005 Author Posted January 5, 2005 Det är tänkt som ett klipp. Ogillar kamera anvisningar i manus. Har inga planer på att regisera. Vill bara vara manusförfattare. Tack för hjälpen. /Daniel 0 Quote
Pace Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 Mitt förslag: INT. EN TRAPPUPPGÅNG - NATT Marit kilver ut ur en hiss. Hon bär på resväskan och portföljen och har ryggsäcken på ryggen och en nyckelknippa som dinglar i mungipan. Marit går fram till en dörr och ställer ned väskorna. Låser upp dörren till en nedsläckt lägenhet. Kastar in i nycklarna som landar någonstans inne i mörkret. Marit lyfter upp väskorna och går in. INT. MARITS LÄGENHET - NATT Marit går genom hallen och in i det rum som utgör kärnan av vad som är lägenheten. Hon ställer ned väskorna och tänder en lampa. Lägenheten är liten, cirka trettio kvadratmeter, möblerad med säng, soffa, fåtölj, bord, bokhylla, och ett antal flyttlådor. Persiennerna är neddragna. Marit drar upp persiennerna. Lägger sig ned på soffan. Fortfarande med skorna på. En enkel regel: Två olika platser är två olika scener. Undvik också att låta scener löpa in i varandra genom att ha punkter i slutet respektive början. Det blir bara förvirrande när man måste läsa igenom första scenen för att veta vad som händer i andra. Det hänger ju ihop. Scenerna ska ju kunna filmas oberoende av varandra, och därför ska de kunna läsas oberoende av varandra. 0 Quote
Daniel Hållquist Posted January 5, 2005 Author Posted January 5, 2005 Tack, Pace och alla andra. 0 Quote
Recommended Posts