zhred Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 40 stycken som läst men ingen hjälp? En enkel fråga, Går Zoom H1 att använda till att få bra ljud vid filminspelning, hur långt avstånd ifrån personen måste man stå? 0 Quote
Christian van Caine Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Ett enkelt svar, förmodligen ingen som testat. Sett enbart till specarna så ser den dock inget vidare ut. Mitt intryck är att den känns som en megalomanisk diktafon. 0 Quote
zhred Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Ett enkelt svar, förmodligen ingen som testat. Sett enbart till specarna så ser den dock inget vidare ut. Mitt intryck är att den känns som en megalomanisk diktafon. Den verkar billig och bra, om den är bättre än min mic i min dv kamera från 2006 så är jag nöjd :), Jag tänkte spela in en Film med dialog mellan 2 personer utomhus och ha den på en lång stav sådär ovanför bilden som man brukar ha, tror du det funkar för de? avståndet mellan mic och personer blir inte för långt eller vad tror du? 0 Quote
Luzer Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Ljudkvaliten är säkert ok, men det är ju inte direkt optimalt att sätta en "hand-inspelare" på en bom. Sen hur ljudet blir beror mer på massa andra saker. Är du i ett ljudisolerat tyst rum utan någon klang kan du säkert vara 3 meter från ljudkällan och få ok ljud. Är du utomhus där det i princip aldrig är tyst runt omkring, och samtidigt med en inte direkt riktad mik så måste du antagligen komma ganska nära. Och alla mikar kommer låta bättre än din kameramik så länge du plockar bort miken från kameran och försöker komma så nära som möjligt. 0 Quote
zhred Posted November 24, 2010 Author Posted November 24, 2010 Ljudkvaliten är säkert ok, men det är ju inte direkt optimalt att sätta en "hand-inspelare" på en bom. Sen hur ljudet blir beror mer på massa andra saker. Är du i ett ljudisolerat tyst rum utan någon klang kan du säkert vara 3 meter från ljudkällan och få ok ljud. Är du utomhus där det i princip aldrig är tyst runt omkring, och samtidigt med en inte direkt riktad mik så måste du antagligen komma ganska nära. Och alla mikar kommer låta bättre än din kameramik så länge du plockar bort miken från kameran och försöker komma så nära som möjligt. okej, jag har ett att dom har satt dom på bomar om man använder FurryHead Windscreen, anledingen till varför jag vill göra så är för att jag inte vet något annat alternativ utan att behöva köpa en ny kamera, vet du ? :) 0 Quote
Luzer Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Kan du inte ta in ljud på kameran så är du låst till att ta ljudet separat, vilket ändå för det mesta är bekvämare om man har en person som bara tar ljudet ändå. Men i prisklassen kring 1-2000 kr för mik och inspelningsapparat så, nej där vet jag inget annat alternativ. 0 Quote
Recommended Posts