JespeeR Posted November 17, 2010 Posted November 17, 2010 Hej, har planer under vintern att göra en liten lerfilm då jag nu börjar bli färdig med manuset, och då undrar jag såklart var den bästa samt billigaste leran finns att köpa? Bor i Malmö så affärer finns det gott om, är tacksam för hjälp! 0 Quote
Hebron Posted November 22, 2010 Posted November 22, 2010 Har gjort en del leranimationer och jag rekommenderar Super Sculpey som är en hård och bra lera, vet inte om den finns i färger men den finns iallafall i hudfärgad ton. Vi har kört med den för den delar sig inte och när man animerar är det bra att den inte är så mjuk. Har du tänkt köra med skelett eller ska du köra enbart lera? 0 Quote
JespeeR Posted December 5, 2010 Author Posted December 5, 2010 okej, ska kolla upp det, tack. är verkligen nybörjare på just lera så har inte riktigt tänkt på skelett.. hur menar du? 0 Quote
Hebron Posted December 6, 2010 Posted December 6, 2010 Kör man med enbart lera kan det vara svårt att få figurerna att hålla sig precis som man vill ha dem. Ibland sjunker dem ihop en aning eller så trycks någon del in så det blir gropar i leran. Det blir dessutom mycket lättare att animera om man har ett skelett. Till exempel om du ska flytta ett ben så stannar det kvar där om du har ett skelett men om du inte har det så kan benet sjunka ned eller fjädra tillbaka. http://www.mordantorange.com/images/05oct/wererabbit.jpg - Där har du hur varulvskaninen i Wallace & Groomit är uppbyggd. 0 Quote
Quantum Posted December 6, 2010 Posted December 6, 2010 Har gjort en del leranimationer och jag rekommenderar Super Sculpey som är en hård och bra lera, vet inte om den finns i färger men den finns iallafall i hudfärgad ton. Vi har kört med den för den delar sig inte och när man animerar är det bra att den inte är så mjuk. Har du tänkt köra med skelett eller ska du köra enbart lera? Super Sculpey är en utmärkt lera...om man ska göra hårda modeller eller själva skelettet. Men Sculpey är i grund lera som ska härdas i ugn och inte för att göra flexibla modeller. Om man vill vara hardcore som Aardman Animation som gjort Wallace and Gromit, Creature Comfort, Shaun the Sheep och en massa annat så kan man köpa Newsplast. Har själv köpt 20 Kg för några år sen och kan säga att det är den bästa leran jag jobbat med. Nu var det ju dock billig lera du ville ha. Newsplast måste beställas från de där ***** öarna utanför Skottlands kust. Hur som helst, pröva att gå in i en bra leksaksaffär och kolla efter Plastelina som är en typ av modellera. Vill varna för Pilens Plastelina som ger ordet värdelöst en helt ny benämning. Men de flesta andra märkerna bör fungera skapligt. Bra lera brukar även vara såld i paket som små staplar. Det betyder att den blivit bearbetad på ett visst sätt och att de tryckt ut eventuella bubblor och sånt. Lång historia kort: Bättre lera! Hoppas det var ett godkänt svar. Bor inte i Malmö så kan inte ge några vettiga vägbeskrivningar till bästa butik men någon annan kanske kan bistå dig med den informationen. //Hampus 0 Quote
Hebron Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 Super Sculpey fungerar fint även om man inte härdar den i ugnen. Vad du än gör så köp inte playdo eller vad skiten heter. Det använde jag första gången jag skulle göra något för att den är billig. Den är helt omöjlig att jobba med. 0 Quote
Quantum Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 Det fungerar säkert alldeles perfekt för dig men det finns skäl till att det finns flera sorters lera. Sculpey är bra modellera eftersom den ska vara lät att forma innan du härdar den. Men det finns bättre lera för animation. Det är allt jag säger. Jag står fast vid att om man ska göra animationer så ska man ha annan lera. Som Hebron sa: Köp inte Play-doh. Sånt är gjort för småbarn. 0 Quote
Hebron Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 Det där som du hade kört med, newsplast. Måste man importera den från skottland? Är det fler färger i samma förpackning eller måste man beställa 20 kg av varje färg? Vad går den loss på, är intressant att veta till nästa projekt. 0 Quote
Quantum Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 Newsplast beställs oftast direkt från företaget som ligger på Orkney Mainland. Varje paket innehåller 1 färg och väger 1kg/st. Den är ganska svårarbetad när den är kall och måste arbetas för att bli mjukare. Dock ska man vara på sin vakt för jag har märkt att leran måste vara helt skyddad från luft för annars börjar den på ca 3 års varsel förlora sin flexibilitet. Jag beställde 20 kg dvs 20 st paket och det hamnade mellan 1000-2000kr. Tyvärr minns jag inte vilken återförsäljare jag köpte från men sök runt på Newsplast Clay så borde du hitta något. En ledtråd är att hemsidan är gul ;) Edit: Leran kostar ca 2 Pund per 500g-block du köper. Jag hittade fakturan och jag beställde 48 block så ungefär 2 av varje färg. Hittade länken också. Det är den som kallas NewsPlast Modelling Clay***. http://www.chromacolour.co.uk/store/animation_stopmo_clay.asp 0 Quote
Recommended Posts