Jump to content

Producentutbildningar

Beris

Recommended Posts

Hejsan! Äntligen har man fått tummen ur röven och skapat sig en användare här! Finally!

Jag studerar sista året på Högskolan Dalarna på deras utbildning i Medieproduktion med inriktning Rörlig bild. Vi skall nu skriva en C-uppsats om valfritt ämne och jag har valt att skriva om Filmproducentrollen, en roll jag själv eftersträfar att utbilda mig till, därför passar det bra att lära sig mer och undersöka möjligheterna till vidareutbildning inom området.

I Sverige känner jag till DIs utbildning, samt Producentutbildningen som finns i Trollhättan. Vilka har jag missat, har vi flera? Det jag försöker få ut utav dem är hur utbildningarna är upplagda, om det finns en skillnad mellan dem i vad dem lär ut, och för min egen del, hur bra dem är i jämförelse. Viss info finns självklart på deras respektive hemsidor, men deras styrkor och svagheter mot varandra är svårt att läsa därifrån. All information och alla erfarenheter uppskattas, för just nu känner jag att jag har dålig koll på vad man ska ansöka till nästa ansökan.

Jag har också funderat på att studera utomlands. Vilka utbildningar inom producent yrket finns därute? En sak jag ofta får höra är också att man ALLTID ska välja att studera utomlands. Hur står sig dem svenska utbildningarna mot dem internationella? Förstår självklart att det alltid är olika från fall till fall, men någon generalisering finns kanske. Låser man in sig enormt exempelvis med dem svenska utbildningarna till just den svenska marknaden utan möjlighet till något annnat?

Jag tackar och bockar för alla svar, tankar, erfarenheter och tips.

Jag pluggade på Producentutbildningen i Trollhättan och driver idag ett eget produktionsbolag som jag levt på i två år. Utbildningen är bra om man vet vad man vill, dvs. bli producent. Utbildningen är nästan uteslutande teoretisk men man förutsätt göra filmer på sin fritid (vilket man har ganska mycket av). Precis som i yrket är det ingen som sätter projekten i händerna på dig utan du måste själv dra igång dem. Det finns gott om utrustning, studio, folk och intresse så rent praktiskt är det inga problem. Dessutom kan man kontakta film i väst och vara med och praktisera/jobba på långfilmer till och från om man känner för det.

Utbildningen baseras på ca. 1/3 företagsekonomi, 1/3 organisation, juridik, ledning m.m. och 1/3 filmproduktionskunskap. Det är alltså ingen filmskola där man filmar hela dagarna och blir "filmare" utan en utbildning som avser att utbilda ledare/affärsmän/kvinnor i kreativ näring.

Ah, det känns om om Trollhättan är en utbildning som fungerar bra och som verkar ge en bredare utbildning vilket är något som är ett definitivt plus. Som du sa, man blir inte filmare, man verkar bli lite mera. Känns som ett starkt val. Hur är skolan rent generellt utanför kursen i sig? Var i Trollhättan i helgen och det verkar vara en trevlig stad i sig, men är högskolan likadan?

Högskolan är nybyggd och trevlig. Den ligger mitt i centrum med shopping, tågstation och studentbostäder inom gångavstånd. Man ska dock ha klart för sig att man måste veta vad man vill och långt ifrån alla som går utbildningen lyckas inom branschen (utan att för den delen låta skrytsam). Men som sagt det är en bred utbildning och om man vet vad man gör så kan man komma långt!

Lycka till!