Jump to content

Producentutbildningar

Beris

Recommended Posts

Hejsan! Äntligen har man fått tummen ur röven och skapat sig en användare här! Finally!

Jag studerar sista året på Högskolan Dalarna på deras utbildning i Medieproduktion med inriktning Rörlig bild. Vi skall nu skriva en C-uppsats om valfritt ämne och jag har valt att skriva om Filmproducentrollen, en roll jag själv eftersträfar att utbilda mig till, därför passar det bra att lära sig mer och undersöka möjligheterna till vidareutbildning inom området.

I Sverige känner jag till DIs utbildning, samt Producentutbildningen som finns i Trollhättan. Vilka har jag missat, har vi flera? Det jag försöker få ut utav dem är hur utbildningarna är upplagda, om det finns en skillnad mellan dem i vad dem lär ut, och för min egen del, hur bra dem är i jämförelse. Viss info finns självklart på deras respektive hemsidor, men deras styrkor och svagheter mot varandra är svårt att läsa därifrån. All information och alla erfarenheter uppskattas, för just nu känner jag att jag har dålig koll på vad man ska ansöka till nästa ansökan.

Jag har också funderat på att studera utomlands. Vilka utbildningar inom producent yrket finns därute? En sak jag ofta får höra är också att man ALLTID ska välja att studera utomlands. Hur står sig dem svenska utbildningarna mot dem internationella? Förstår självklart att det alltid är olika från fall till fall, men någon generalisering finns kanske. Låser man in sig enormt exempelvis med dem svenska utbildningarna till just den svenska marknaden utan möjlighet till något annnat?

Jag tackar och bockar för alla svar, tankar, erfarenheter och tips.