Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har spelat in från en HDV-kamera till final cut pro. Om jag sedan tar dessa filer ifrån scratch disken och lägger in i After effects så händer ingenting (ungefär som om jag skulle lägga in en icke videofil). VLC på pc går inte heller att spela upp det i.

När jag istället försöker exportera as quicktime i final cut kan jag ändå fortfarande inte spela upp det i After effects. Däremot går det att spela upp i VLC.

Hur gör jag???

Postad

Ok, du måste redogöra lite för oss vilka codecs du använder när du exporterar dina filer från FCP. Gärna förklara mer om vilken maskin du använder till vad - Mac eller PC

Att tänka på är att vissa format som exporteras från Mac inte funkar på en PC även om formatet "heter" likadant på både PC och Mac

Postad
Ok, du måste redogöra lite för oss vilka codecs du använder när du exporterar dina filer från FCP. Gärna förklara mer om vilken maskin du använder till vad - Mac eller PC

Att tänka på är att vissa format som exporteras från Mac inte funkar på en PC även om formatet "heter" likadant på både PC och Mac

Jag vill alltså överföra videofiler från Final Cut Pro (mac) till After Effects (PC). När jag väljer export i FCP kan jag iprincip bara välja Quicktime, det finns inga direkt valmöjligheter av codecs vad jag kan se.

När jag sedan lägger över filerna till PCn kan jag inte lägga in filerna i After effects, de reagerar inte, ingenting händer.

Edit: Ok nu har jag i MPEG streamclip (mac) konventerat quicktimefilerna från Final Cut Pro till .AVI, Apple Animation. Då kan jag åtminstone lägga in filerna i After effects (PC). Dock kan jag inte se något, "Video not available, cannot find 'vids:rle' decompressor" mot en vit bakgrund med röda linjer...

Har också testat förut att konventera (i mpeg streamclip (mac)) med .avi, h.242. Men då har jag inte ens kunnat lägga in filen i After effects (PC).

Edit 2: "cannot fint 'vids: rle' decompressor" (utan mellanrummet mellan : och r)

Edit 3: Att spela upp i VLC (PC) går däremot utmärkt. Att ett gratisprogram kan slå ett program i tiotusenkronorsklassen är märkligt.

Postad

Till att börja med: Apple lägger in sitt HDV-material i en QT-container som endast fungerar på Mac-datorer.

Enklast, om det inte är massor av material: Exportera till Quicktime Animation filer.

Alt 2: Quicktime ProRes-filer. (Ej HQ 422 - dessa fungerar inte på en PC).

Under Export-inställningarna i FCP måste du gå in i Custom-settings så kommer du åt codec-inställningarna.

Quicktime ProRes kan du läsa på en PC, men inte rendera till.

Quicktime Animation kan du läsa och skriva på en PC.

Bägge fallen kräver att du har Quicktime installerat.

//M

Postad

Tack för din hjälp men den fungerade inte! Nu fick jag en fil + en rad filer uppdelade i mindre stycken. Knepigt format, animator. Det gick inte heller att spela upp i after effects.

Beslutade mig för att ta hem kameran och lägga över filmerna direkt till PC. Men då är det så att trialversionen av premiere inte klarar av att spela in HDV??? Jag börjar bli trött! Lagt ned säkert 50 timmar på detta endaste problem!

Finns det något gratisprogram som jag kan överföra materialet från HDVbanden till datorn??

Postad

Lösningen blev att använda ett program vid namn hdv-split. Sedan konventera dessa filer till .avi genom ultra video converter (gratisversionen konventerar endast 50% av klippets längd så man får alltid spela in skräp i dubbla längden om man vill mygla lite, för mig gjorde det dock inget eftersom jag hade så mycket råmaterial). Krångligt men det fungerade till slut!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...