Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Kan börja med att jag är helt ny med att redigera film, håller mest på med redigering av snowbaordfilmer som vi filmar själva under vintern. Har lite nybörjarfrågor angående rendering utav filmen.

Jag använder mig utav en Panasonic nvgs27 när vi är ute och filmar(ingen höjdar kamera jag vet).

Hur ska man rendera så att de blir som svarta sträck högst upp och längst ner på bilden?

för mig blir det bara som tunna svarta sträck, jag skulle vilja göra så man får bredare.

Varför blir klippen väldigt hackiga när man drar ut dem med ctrl knappen? går det att fixa så att

dom blir mer "smooth" lixom.

Kan tillägga att jag anävnder mig utav sony vegas 8.0 när jag redigerar.

mvh

Postad

Antingen minskar du höjden på klippen genom att "cropa" dem eller så lägger du in svarta fält i över och underkant.

Om du menar att du förstorar klippen när du drar ut dem med ctrl-knappen så blir de hackiga eftersom pixlarna "blir större". Lägg på lite blur så blir det mjukare.

• 3 veckor senare...
Postad

jag tror jag vet vad du är ute efter. Spela in filmen i Widescreen format, när du sedan klippt till den exportera den som 4:3 så får du automatiskt svarta fläckar både nere och uppe. Absolut enklast att göra på detta vis. Fast det är ingen som håller på med 4:3 längre. Det är inne med full 16:9 i HD utan svarta fläckar, då man vill utnyttja hela bildrutan i en Widescreen HD TV, eller Widescreen HD projektor osv.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...