Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan

Ja har ett problem ...Jag har köpt en Røde NTG-2 mikrofon och sedan gick jag på kjell & co. och köpte en XLR till 3,5mm kabel så jag kan använda direkt in till min hv30 (vet att kjell & co. kanske inte är de bästa alternativet men de fick duga för tillfället)

Sedan tryckte jag i ett batteri i mikrofonen då jag inte visste att de var bätttre och köra på phantommattning och sen pluggade jag mikrofonen direkt in till kameran med kabeln ..och resultatet var ganska dåligt ljud som var OTROLIGT lågt!

Sen så sa en kille till mig att jag behöver en beachtek för att öka signalen in till kameran, så nu är min fråga till er om denna >> http://www.beachtek.com/dxa2t.html duger? För ärligt, jag har inte råd med nån dyrare beachtek-adapter :/

Men tror ni denna beachtek tillsammans med phantommatning och bättre xlr-kabel kommer göra susen eller? :) För jag har hört tester av røde ntg-2 och jag vart förvånad över hur bra den lät!:)

//hoppas på svar, patrik =)

Postad

Jag misstänker att de flesta ministereotele ingångarna på kameror brukar vara obalanserade stereotele. Och eftersom NT2an är en mono mik som skickar en balanserad signal så måste du ha en balanserad ingång. Så vad som hände var att antingen fick du bara "halva" signalen (från ena ledaren) in i kameran, eller så ger helt enkelt mikförstärkaren i hv30 inte tillräckligt med kräm, eller så fick du nån form av utsläckning eftersom du inte hade balanserat i båda ändar. Det finns ett gäng olika orsaker.

Det som beachteken gör är väl att den tar emot en balanserad signal och skickar en obalanserad till kameran. Sen kan du dämpa signalen eller välja lite hur signalen ska gå in, tex om du bara har en mik att den ska lägga sig på antingen L-R eller båda. Eller köra nån MS stereo matris. Du kan även ta in en line-signal.

Det du inte kan göra är att förstärka signalen mer, just den beachteken är passiv.

Men om jag får gissa tror jag inte du behöver förstärka signalen, bara få in rätt signal in i kameran.

Postad

hmm, så denna beacktek förstärker inte ljudsignalen? de va det som jag trodde var syfter med hela den xD Men så du Luzer tror alltså att jag kan få till en ganska schyst ljud genom att bara byta kabel och fixa inställningar på kameran?

Postad

Jag hade nog provat att löda ihop en egen kabel innan jag gått och köpt en beachtek. Är inte heller säker på varför du får så lågt och dåligt ljud då jag tror det kan bero på många saker.

Prova att koppla med en kabel som ser ut så här. Prova att koppla en monotele till kameran istället och jorda pinne 3 mot pinne 1 och kör bara signalen från pinne 2. Vet inte om det gör någon skillnad men kostar inget att testa :)

Tror att det finns nån här på forumet som är mer haj än mig på kontakter och elektroniken mellan mikar och prylar.

Och ja den beachteken du länka till nu har förstärkning. Men somsagt om du behöver en beachtek eller i allafall en pryl som gör det som beachteken gör, är det inte säkert du behöver mer förstärkning än din kamera kan ge. Det bästa vore ju om du hade möjlighet att låna en och testa.

Postad

Nej inte via kameran, men du har ju möjlighet att köra miken på batteri också.

Eller om det slutar med att du skaffar den dyrare beachteken (eller liknande pryl) så kan du fantommata från den. Men somsagt, prova det billigaste först.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...