El Turboroberto Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Jag undrar hur jag skall kunna rendera ut mina filmer från Vegas 5 till mpeg-format?.. jag har nämligen lånat en kompis program och kan därför inte registrera mig. Finns det nåt sätt att komma runt detta? 0 Quote
Gits Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Jag har inte själv Vegas men antar att du kan rendera till AVI? Jag brukar själv göra AVI och sedan via ett program som heter TMPGEnc göra om till SVCD, VCD, XVID eller vad man vill spara ner filmen i. Det blir ju två moment iofs men jag brukar spara ner originalet som AVI i vilket fall. 0 Quote
El Turboroberto Posted January 2, 2005 Author Posted January 2, 2005 okey!... men jag lyckas aldrig få bra kvalité när jag sparar i avi. Jag kan spara till Quicktime med hyfsad kvalité men för att kunna bränna en dvd tillexempel så måste det ju vara mpeg väl?? hjälp! 0 Quote
barnholdt Posted January 4, 2005 Posted January 4, 2005 [citat=El Turboroberto]okey!... men jag lyckas aldrig få bra kvalité när jag sparar i avi. Jag kan spara till Quicktime med hyfsad kvalité men för att kunna bränna en dvd tillexempel så måste det ju vara mpeg väl?? hjälp![/citat] Har du provat att rendera din fil till AVI okomprimerat? Den kommer bli brutalt stor men du kommer inte kunna klaga på kvaliten. Om det blir problem med kvaliten när du renderar till AVI okomprimerat så beror det på att du helt enkelt har dålig kvalite på det film material du filmat från början. Ett par saker att tänka på. För att din slut produkt inte ska se skum ut. (Jag är själv ny på det här) 1 Se till att du fångar filmen i rätt DV format. (t.ex PAL 16:9) 2 Rendera filmen i rätt TV format. (t.ex PAL 16:9) 3 Se till så du inte råkat ändra någon flagga för interlaced, så den t.ex läser bilden nerifrån när du fångar och läser bilden uppifrån när du renderar. (nummer 3 är en trevare men din AVI film skulle ju se ruggigt dålig ut om det var så.) Mer kan jag inte komma på just nu. Lycka till. 0 Quote
El Turboroberto Posted January 4, 2005 Author Posted January 4, 2005 Jaså! okey.. nej det har jag inte testat! tack för alla tips!!! ska testa.. 0 Quote
Recommended Posts