Jump to content

Recommended Posts

Posted

tips 1: gör en mind-map eller liknande där du skriver ner varenda liten idé du har till temat. Spelar ingen roll om du kommer använda idén sen eller inte.

tips 2: Du måste hitta dina egna rutiner!!! För mig själv så brukar jag se på filmer eller lyssna på musik eller göra någonting som har anknytning till temat jag ska skriva om. t.ex. om jag ska skriva ett manus till en skräckfilm så kollar jag på massa skräckfilmer, lyssnar på mörk och melankolisk musik och sedan när jag då skriver manuset, brukar jag isf ha det ganska mörkt i rummet, gärna lite stämningsfull musik i bakgrunden på låg volym etc...allt bara för att komma i rätt stämning. det är då som jag har lättast för att skriva och skriver bäst. Så personligen så har allt med stämningen att göra=)

men det är helt olika för person till person.

Hitta dina egna rutiner!!

det är det bästa du kan göra för att hjälpa dig själv!=)

Posted

[citat=Santafantasma]tips 1: gör en mind-map eller liknande där du skriver ner varenda liten idé du har till temat. Spelar ingen roll om du kommer använda idén sen eller inte.

tips 2: Du måste hitta dina egna rutiner!!! För mig själv så brukar jag se på filmer eller lyssna på musik eller göra någonting som har anknytning till temat jag ska skriva om. t.ex. om jag ska skriva ett manus till en skräckfilm så kollar jag på massa skräckfilmer, lyssnar på mörk och melankolisk musik och sedan när jag då skriver manuset, brukar jag isf ha det ganska mörkt i rummet, gärna lite stämningsfull musik i bakgrunden på låg volym etc...allt bara för att komma i rätt stämning. det är då som jag har lättast för att skriva och skriver bäst. Så personligen så har allt med stämningen att göra=)

men det är helt olika för person till person.

Hitta dina egna rutiner!!

det är det bästa du kan göra för att hjälpa dig själv!=)[/citat]

Jag vet allt det där och håller på att skapa mina egna rutiner jag var bara nyfiken på hur andra gör. Tack iaf ;)

Posted

Själv lyssnar jag hejdlöst mycket på musik...gärna på spårvagn/buss/tåg och dylikt där jag kan slappna av men ändå är i rörelse. I huvudet när jag lyssnar skapar jag grunden till historien och sedan använder jag samma musik hela manusarbetet igenom.

När jag skapat en bild av hur manuset ska vara skriver jag ner det utan begränsingar etc. Rakt ner i en Word-fil och skriver ut det utan någon som helst research eller nåt annat alls som "hämmar" mig. Sen justerar jag allt gradvis.

Plats är oviktigt så sett att jag skriver överallt, men helst på natten dock. En gång nattmänniska, alltid...och så vidare. :)

Jag har också en ful förmåga att skriva grovmanuset först och sedan vilja lära känna mina karaktärer på en djupare nivå så EFTER det första manusarbetet skriver jag ner lååånga onödiga, men för mig viktiga, listor över karaktärerna och deras bakgrunder, fysik och personligheter, så som man brukar göra innan arbetet sätter igång på riktigt.

Jag kan inte säga att jag egentligen har någon vidare rutin när jag skriver ett manus, men ovanstående är ungefärligt hur det brukar gå till för mig.