Gå till innehåll

Försäkra sin kamera


Davido

Recommended Posts

Ohh det där med försäkringar är jäkligt knepigt på kameror, vet jag har tjaffsat med bolagen mycket genom åren.

 

Börja med att kolla vad din hemförsäkring täcker, maxvärde samt om din kamera räknas in i din hemförsäkring. Nästa steg är att se exakt vad din hemförsäkring gäller för, ex så hade jag en som täckte för 50.000:- MEN det visade sig enbart gälla i huset. Utomhus var det 5000:- för att det var en sådan högriskprodukt.

 

Kolla som sagt alla parametrar, ex vad gäller om jag använder den vid en inspelning som du tar betalt för? Gäller försäkringen då också eller måste du då ha en firmaförsäkring eller dyl.

 

Jag har gjort så nu att jag tecknade en försäkring vid köp av kameran som gäller i 3 år. Kostar ca 10% av värdet på kameran och har ingen nedskrivning första två åren. (Ger ca 8000:- /3 år så helt okej får jag säga.)

 

Har du inte det alternativet så brukar man ofta få teckna en specialförsäkring för "värdefullt" föremål som desutom är relativt lätt att pajja eller bli avstulet och speciellt utomlands.

 

Lås i lås är grundregeln för allt utomlands, dvs ett låst hotellrum är inte nog. En kameraväska inlåst i en hård resväska med kodlås i ett låst hotellrum brukar vara ett minikrav för att försäkringen skall falla ut.. har filmat på en del lurviga ställen och har klart mig hyffsat faktiskt med den inställningen att alla vill ha din pryl ;)

 

Sen utöver allt ovan är det ju ett tips att kolla om försäkringen ex täcker tillbehör, ofta har man ju nån lins på när kamera h-e tippar med stativet eller man tappar den.. Eller så blir väskan stulen och i den är micar mm mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...