Gå till innehåll

Hur skriver man synopsis?


holgersson123

Recommended Posts

Hej! Någon som vet hur man skrivet ett riktigt synopsis? Jag har läst artiklarna här, och hittat några på andra sidor. Men jag verkar inte få kläm på det, jag förstår lixom inte vad det står verkar det som=P. Skulle någon kunna hjälpa mig med detta problemet? Vill helst se exempel på hur ett synopsis ser ut, så jag ser hur man utformar det!

 

Tack på förhand!

 

/Mattis, holgersson123

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska bara förklara filmen på ca en A4 : )

Man ska se klart och tydligt om filmen "håller", vad som händer hela tiden osv.

 

Men som all annan text, du kommer få skriva om. Så det är bara att börja skriva, visa läsa och skriva om. Inget att vara rädd för : )

 

 

 

 

Här hittade jag ett exempel på VoodooFilm:

 

Här är ett relativt absurt exempel på ett synopsis, men som i alla fall illustrerar dess funktion.

 

Titel: Sätt sprätt på en miljon.

Syfte: Med den här filmen har vi tänkt att visa hur fel det kan gå när man har mycket pengar.

Budskap: Pengar gör folk giriga.

Form: Spelfilm.

Målgrupp: Filmen ska göras för ungdomar, och då ska vi använda oss av ett snabbt klippningstempo, pumpande hög technomusik och mycket svordomar.

Längd: 5 minuter.

 

Filmen börjar med bilder på två killar i 30-årsåldern, Anders och John. De sitter framför TV:n med varsin tipskupong. Nyhetsuppläsaren ger den rätta tipsraden. Anders som skriker rakt ut - han har vunnit. Anders åker genast in för att inkassera kupongen och köper samtidigt en ny bil till sin fru och sig själv.

 

Dagen efter knackar två stora män iklädda svart polisuniform. De går raka vägen in efter att ha visat sina brickor och tar TV:n och bilnycklarna och försvinner igen. Anders ringer John och berättar vad polisen har gjort. John skrattar och säger: Där fick du för att du inte delade med dig!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...