spagaten Postad 4 september 2010 Postad 4 september 2010 Var ute och filmade idag med mina två kameror: Canon XH A1s/Canon HV-30. Jag filmade en klättrare från två olika vinklar. Jag har bl.a. två kameror så att klättraren inte ska behöva klättra leden flera gånger. Vad jag inte är nöjd med är att det skilljer i färgerna mellan de båda kamerorna, trots att jag har gjort en manuell vitbalansering från samma ljuskälla (solsken) på de båda. Har försökt att korrigera detta i efterhand i redigeringsprogrammet men är ej nöjd. Är detta ett vanligt problem, eller har jag missat någonting! Jag tänker att det iof är olika kameror, men ändå av samma märke. Chansen att lyckas vitbalansera två st Canon-kameror, borde väl vara större än att vitbalansera Canon/Panasonic, eller annat kameramärke! 0 Citera
spagaten Postad 6 september 2010 Författare Postad 6 september 2010 http://vimeo.com/898785 Hittade detta: En jämförelse mellan de båda kamerorna, döm själva! Jag håller på att lära mig min XH A1s, är van med HV-30, och jag märker att det är en hel del mer att lära sig om A1-an (som har betydligt mer manuella inställningar) om jag ska kunna utnyttja kameran till fullo. Jag lyckas inte att få färgerna från de båda kamerorna snarlika, fastän jag vitbalanserat de båda från samma ljuskälla. Ni som kan det här, hur gör jag för att få ett bra resultat? 0 Citera
pbeck Postad 21 oktober 2010 Postad 21 oktober 2010 Nu är jag ingen mästare i ämnet, men det faktum att det är två olika kameror kommer nog ha en avgörande skillnad. Sensorer (CCD vs CMOS), optik och kompression/format kommer att skapa skillnader, oavsett om dom är vitbalanserade mot samma källa. Nu vet jag inte vad du vill uppnå för slutresultat, men jag kan rekommendera Red Giants Looks- eller Mojo-pluggar för enkel färgjustering med schyssta resultat. 0 Citera
barnholdt Postad 24 oktober 2010 Postad 24 oktober 2010 Det är inte så mycket du kan göra, du har ju materialet färdigt på två minneskort redan. Vad jag skulle försöka med är att rätta till färgerna med hjälpa en vanlig 3 - vägs CC. Inte pluggar som Looks eller Mojo etc. På sin höjd colorista 2 om du inte tycker om den 3 - vägs som finns i din redigering. Lycka till 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.