Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har ett litet stort problem. Efter att jag börjat filma med HDV istället för DV så orkade inte min stationära PC redigera materialet. Så därför införskaffade jag mig en Macbook Pro, vilken jag hört skulle kunna klara det mesta. Men efter en dag med datorn håller jag på att slänga ut den genom fönstret.

Alla klipp jag har dvs. ca 100GB material, är i mpeg format, 1440x1080i. Och tydligen så kan inte final cut läsa det. Finns det något smidigt sätt att konvertera dessa till .mov eller ska jag satsa på adobe premiere, vilket jag redigerat med på PC förut.

Provade mpeg stremclip, men förstod inte riktigt vad jag skulle ha för inställningar. Sen gick det väldigt väldigt långsamt också.

Håller på att ge upp redan efter en dag...

Vore tacksam för hjälp.

Postad

Konvertera om till Prores 422. Testa några klipp först innan du kör alla, gör en Batch List och låt det stå över natten. Kommer ta mkt utrymme dock men skitsmidigt att klippa i.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...