DavidUllgren Postad 27 augusti 2010 Postad 27 augusti 2010 Hej! Har skrivit ett kortfilmmanus som jag gärna skulle vilja få lite kritik till. Slutet kommer jag förmodligen ändra, har två andra slut som jag tänker mig, men kan inte bestämma vilket som kommer fungera bäst. Men läs och ge gärna kritik! Tack på förhand! /Dawid UllgrenTåget.pdf 0 Citera
Scimon Postad 31 augusti 2010 Postad 31 augusti 2010 Haha! Väldigt underhållande, men också väldigt kort. Det kändes som att du kunde ha gjort mer av det. Kanske en stunds väntan med obekväma poser. Männen försöker sitta, ligga, luta sig, osv. Så att man verkligen känner att de har varit där länge. När jag läste igenom det såg jag framför mig en scen där den yngre mannen sticker iväg och köper kaffe, mot den äldres vilja och trots att han kan missa tåget. Han kommer tillbaka med två pappersmuggar, den äldre är skitsur, och inget, inget har hänt. kanske en scen där den äldre mannen får för sig att han hör tåget. Vad händer då? Jag tror att du skulle tjäna på att döpa karraktärerna, även om ingen ska få höra deras namn, bara så att man slutar röra ihop dem, vilket man gör nu. (det gör jag i alla fall) 0 Citera
DavidUllgren Postad 31 augusti 2010 Författare Postad 31 augusti 2010 Tack så mycket! Kul att du tyckte om det! :D Haha jag älskade idén av att han kanske skulle kunna få för sig att höra tåget! Det skulle jag helt klart kunna tänka mig skriva till! Sen namnge personerna skulle också kunna bli en förbättring absolut! Ska nog ta och göra det! Jag ville att manuset skulle vara kort, för att träna lite på det så att säga. Brukar i vanliga fall alltid skriva för långt, så det är kul att kanske testa på något annat! Det jag försökte med manuset också var att bygga det på att filmen skulle vara symbolisk. Förstod du symboliken i manuset, eller var det för otydligt? =) Tack så jättemycket för att du läste iaf! /Dawid Ullgren 0 Citera
DavidUllgren Postad 6 september 2010 Författare Postad 6 september 2010 Här kommer den senaste versionen av manuset, där karaktärerna har fått namn bland annat! Kommentera gärna! =) /Dawid UllgrenTåget.pdf 0 Citera
plf66 Postad 6 september 2010 Postad 6 september 2010 "ett tågräls", nja "en räl" "flera räler", bestämd form singular rälen, plural rälerna eller rälsen. sken fungerar också "Tågrälset ser gammalt ut", spåret kanske? räler/räls har i princip sett likadana ut sedan slutet av 1880-talet, lite grövre numera. Tänk på att om spåret är rostigt kan inte järnvägsfordonet riktigt kortsluta spårledningen så bommarna går ned. :) 0 Citera
vilcans Postad 10 september 2010 Postad 10 september 2010 Bra! En språkgranskning skulle göra susen, bl.a. av de saker som plf66 nämner, annars är detta jättebra. Och jag skulle inte låta karaktärerna vara 20 och 25 år, utan snarare över 30. Det blir lite mer tynd i det då. Har du för avsikt att filma detta manus? 0 Citera
DavidUllgren Postad 12 september 2010 Författare Postad 12 september 2010 Hehe slarviga missar yepp! Sitter och tittar över språket just nu! Men tack för att ni påpekar det :D Egentligen skulle jag vilja ha karaktärernas åldrar till runt 50, vilket jag förmodligen kommer ändra till! Filmen handlar ju om att inte ha tagit chansen när man hade den. Om jag ändrar åldrarna kommer jag nog också vara tvungen att ändra dialogen också. Känns som att den chansen han har missat just nu blir för tam om han är äldre. Jodå planen är att få detta filmat! :D 0 Citera
vilcans Postad 12 september 2010 Postad 12 september 2010 Jodå planen är att få detta filmat! :D Okej, men frågan var om du har tänkt filma det. :-) 0 Citera
DavidUllgren Postad 12 september 2010 Författare Postad 12 september 2010 haha jaså jag missförstod. Jo men det tänker jag också! Går en filmutbildning just nu, och kommer filma den där då! =) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.