Gå till innehåll

Gubbar och figurer till stop motion-film


piers

Recommended Posts

Hej!

 

Var kan jag hitta gubbar till en stop motion-film? Det ska vara soldater... Jag har plastsoldater hemma, men de är stela och kommer därför se ut att glida fram över marken då inte benen rör sig.

 

Jag själv kan tänka mig att använda mina egna gubbar och hoppas på ett hyfsat resultat. Vad säger ni? Det borde väl vara relativt svårt att hitta militärsoldater i lagom storlek med rörliga kroppsdelar?

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Standard små militärfigurer som är (nog) rörliga kan du nog glömma om du inte antingen har väldigt lågt ställdra krav, eller massor med cash...

Stikfas gör en väldigt bra serie med figurer till just animationsprojekt, som inte kostar så mycket. De är 8-9 cm höga och till skillnad från fullt ut pro-stuff, så är de inte tillverkade i metall utan plast. Jag testade dem en gång då vi skulle göra en previsanimation, och de riskerade att gå sönder i höfter och axlar om man inte var försiktig. Fast å andra sidan kostar de 8-15 $ styck och inte 200$ som du lätt får betala för ett skellett i helmetall.

 

http://www.stikfas.com/products.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar så mycket!

 

Om man tänker att en soldat ska springa, tror du att de skulle klara av att stå stilla i de olika ställningar som krävs för att skapa en springrörelse? Eller ramlar de lätt omkull? (Det kräver ju att de klarar av att stå på ett ben.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Just de här figurerna i helplast är så lätta att man kan få dem att stå i alla möjliga positioner med dubbelhäftande tejp eller häftmassa. Under försutsättning att du inte har för skitigt underlag då. Med metallskelett kör man oftast med antingen skruvar genom bottenplattan eller så sitter det en metallbit i fötterna som hålls fast mot bottenplattan med sjukt starka neodymmagneter.

Funkar det inte med häftmassa kan du alltid testa med den metoden. Borra ut ett hålrum i platsfötterna och sätt dit en liten mutter. Köp sedan neodymmagneter på Clas Olsson och håll dem på undersidan av bottenplattan/bordet du filmar på. Har du tillräckligt stark magnet kan du hålla fast ett metallföremål tvärs genom 2-3 cm träskiva

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väldigt entusiastisk till dessa figurer måste jag säga. Men det som får mig att tveka är att OM jag köper gubbar därifrån kan det bli svårt att hitta militärfordon, (stridsvagnar, jeepar m.m.) med samma proportionalitet storleksmässigt. Plus att gubbarna inte ser "verklighetstrogna" ut. De gubbar jag har är detaljrika från fötter till ansikte plus att där har jag kanske ett 30-tal soldater + tillhörande pansarvagnar och jeepar MEN detta är som sagt stela figurer.

 

Men om man ska snacka verklighetstroget så är det kanske bättre med odetaljerade gubbar som är rörliga än detaljerade gubbar som glider fram över marken. Men problemet med tillhörande militärfordon kvarstår.

 

Svårt val, fördelar och nackdelar med båda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror du är inne på rätt spår med det sistnämnda. En varelse som rör sig bra är bättre än en som bara har stela (men snygga) detaljer. Dessutom kan man ju bättra på ansiktena med olika metoder.. lera som kan flyttas mm (tänk bar apå vikten). Med lite trixande kan du sätta på Stikfas-figurerna kläder också (forma tyget runtom lemmarna och limma i fogarna med superlim istället för att sy)

 

Skalan blir ungefär 1:22 på Stikfas, och det finns rätt gott om prylar i skala 1:25. (modelljärnvägar). Den lilla skillnaden bör inte märkas så mycket. Jag har byggt mer än en modellvärld där jag mixat prylar av 1:10 med 1:12 (vilket är större skillnad), och än så är det ingen som klagat... ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Då är jag övertygad, tack! :) Om jag skulle få på lite kläder så blir gubbarna unika vilket gör att publiken lättare känner igen vem som är vem av karaktärerna. Tål att tänkas på!

 

Jag ska försöka komma iväg och kolla i lite leksaksvaruhus efter militärfordon som kan passa in innan jag beställer gubbarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

30 cm är på tok för mycket! ;)

 

Har varit och kollat runt lite nu efter modeller (plastbyggsatser). Flygplan som är i luften kan vara i vilken skala som helst då det bara är att göra molnen mindre/större. Jag hittar en del grejer för 300-400 kronor i skala 1:24. Men pansarvagnar och liknande hittar jag mest på skala 1:35 och mindre. Hur blir det? Blir det alldeles konstigt med skala 1:22 och 1:35?

 

Skala 1:35 har lite mer lagom priser, annars blir det så himla dyrt.

Länk till kommentar
Share on other sites

skala 1:35 är ganska smått, men det skulle kunna funka om man har kameran man fotar med "under" pansarvagnen, så att man tittar upp mot den. Det får den att se större ut. Sen måste miljön (träd buskar etc.) vara i rätt storlek. Det går att få det att funka :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...