Jump to content

Köpa mikrofoner till film!

Habzuki

Recommended Posts

Hejsan! Har alltid undrat vad jag ska köpa? Jag behöver mikrofon till film. En sån man har som gör att ljudet låter mycket bättre. Som man håller utanför bilden så nära som möjligt. Heter dom nåt speciellt? Skicka gärna länk till billiga såna man kan köpa som iaf gör ljudet bättre. Behöver jag en speciell mick till en speciell kamera? Hur fungerar det? :)

Tack på förhand! :D

Det är framför allt två saker som gör en mick bättre lämpad för film än andra. Det första är att den har en mycket mer neutral karaktär som inte är anpassad för att mixas med andra instument utan bara vara så tydlig som möjligt (& samtidigt låta snyggt :)), det andra är att de är MYCKET tåligare än en vanlig studio-mick av samma ljudmässiga kvalitet. Vidare använder man ofta mickar av typen Lobar, oftast kallade Shotgun eller Rifle. Det är super-njure-mickar med en förlängning med räfflor som gör den mycket mer riktad, & den här typen mickar används extremt sällan inom musik.

Det är mycket snack bland hemmapulare om att vissa microphoner skulle passa bättre än andra till olika kameror. Det är, med ett undantag, bull. Vad som bestämmer om man kan amvända en mick eller inte är enbart om den kräver extra strömförsörjning eller inte, kräver micken 48V phantommatning (strömförsörjning via mick-kabeln) så måste mediet man spelar in på kunna leverera det, klarar sig micken utan så kan den användas till precis vad som helt som kan ta emot en mick.

Olika tillfällen kräver olika mickar, bara för att en mick är avsedd för filmarbete måste inte automatiskt betyda att det inte kan finnas en som egentligen är avsedd för musik som skulle kunna vara bättre vid ett givet tillfälle. De flesta mickar jag använder på location är ursprungligen studio-mickar :)

Kanske är fördomsfull, men av ditt svar gissar jag att pengar inte är något som finns i överflöd. Min stora favorit heter Sennheiser MKH416. Den har droppat till 10.000:- (min kostade 20 för några år sen :( ), men det är ju fortfarande inte precis budgetnivå.

Den billigaste, som faktiskt kan klassas som bra, heter Röde NTG-2. En sån ligger på ungeför 2.500:- vad jag vet, & bör ligga på runt 3.000:- med enkelt vindskydd & hållare.

Den är kanske inget du kommer hitta på en kommersiell inspelning, men för sitt pris får man väldigt mycket för pengarna! Har en själv liggande i studion, tyvärr fick jag den efter jag redan köpt min första 416 så jag har inte använt mitt eget ex till nåt annat än slap-back vid skottljudsinspelning, men sånna har tjänat mig troget när jag fortfarande höll på på lågbudget-nivå :)