Korvklubben Posted July 12, 2010 Posted July 12, 2010 hejsan där ute i sommarvärmen. Jag har några planer på kort film och står just i kvalet av att köpa en filmutrustning. Jag är väldigt ny på vad produkterna innehåller så förklara gärna lite vad kamerorna har för positiva och negativa delar. Jag har blivit tipsad om canon eos 550d, 7d och 5d. Men jag vet inte om en systemkamera i stillbild är det rätta valet och har hört att det kan vara lite krångligt med formatet när man ska klippa det på datorn. Har tänkt att spendera 30 000 kr till 40 000 i kamera och ljud. Alla tips är välkomna och dom behövs för den förvirrade hehe. Viktor 0 Quote
monnexs Posted July 12, 2010 Posted July 12, 2010 Skulle jag göra spelfilm skulle jag lätt satsa på någon av de kameror du nämnt. En videokamera med samma bildkvalité är svindyr och 40 000 kr räcker inte. Det negativa med dessa kameror är att man inte kan spela in hur långa sekvenser som helst men det är väll inget större problem om man filmar spelfilm. Dessutom är kanske inte ljuddelen den bästa. En separat ljudinspelare kanske kan vara bra. HD-film är krävande oavsett om det är en videokamera eller en stillbildskamera det rör sig om. Final cut kan dock hantera materialet bra och det går att konvertera filformatet till ett mer lätthanterligt om man använder andra redigeringsprogram. Dessutom skall Adobe Premiere CS5 med med rätt hårdvara hantera HD bättre än föregångaren. 0 Quote
Korvklubben Posted July 13, 2010 Author Posted July 13, 2010 Okej men hur lång tid kan man då filma i en sekvens? Jag har kollat runt lite och fick lite funderingar runt objektiv hur ska man tänka där om man i stort sett bara kommer att filma med kameran och så vilket passar in i det tänket. Om man satsar på ett separat ljud. Vad ska man kolla efter? Har inte en aning om detta! Tack för Hjälpen 0 Quote
GutteG Posted July 13, 2010 Posted July 13, 2010 5DII, 7D (och antagligen gäller det även 550D) klarar klipp på ca 4GB vilket ger 12min HD eller 24 min SD. Observera att du kan ta flera klipp och spela in mer än detta sammanlagt. Det är väldigt sällan man använder så långa tagningar om man inte spelar in en föreställning eller heter Roy Andersson. Repet och inledningen till Spelaren är två andra fina undantag (även om repets längsta klipp bara är 10 min) 0 Quote
monnexs Posted July 13, 2010 Posted July 13, 2010 Det finns flera olika billiga ljudinspelare. Kanske är Zoom H2, Zoom H4 och Microtrack II de vanligaste inom lågbudgetsegmentet. Vilken du väljer beror kanske lite på vilken typ av mikrofon du kommer använda. Kommer du använda en mikrofon som kräver fantominmatning kan det vara bra att ha en ljudinspelare som kan ge el till mikrofonen. Vet dock inte hur bra det funkar med billiga ljudinpselare vad gäller strömförsörjning till mikrofon. Kommer du däremot använda en mikrofon som är batteridriven behöver du inte bry dig om detta. Vet inte hur mycket du vet men en mikrofon som är lämpad för dialog är riktade. Finns billiga som Röde NTG-2 som många tipsar om på detta forum. Dessutom har jag för mig att det ska finnas en separat ljuddel att köpa till DSLR-kamerorna. 0 Quote
testicklas Posted July 14, 2010 Posted July 14, 2010 http://www.beachtek.com/dxaslr.html Här är en. 0 Quote
Recommended Posts