Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

När jag skickar ut mina filer från Sony Vegas så lyckas jag få rätt widescreen-format. Bilden ser bra och rätt ut och jag är nöjd på alla sätt såtillvida, däremot fyller den inte ut hela skärmen. Den lägger sig som en liten widescreen-låda i mitten av bilden, men jag vill att bilden ska fyllas ut hela vägen till kanterna. Jag har alltid haft detta problem, men tidigare har jag inte brytt mig särskilt mycket om det, men nu vill jag bli klok på det här.

Jag skickar med ett screenshot på hur det ser ut i VLC - fullskärm.

http://img823.imageshack.us/img823/7715/namnlsr.jpg

Mitt "råmaterial" direkt från kameran har dessa siffror.

720 x 576, 25fps, 1,46 aspect ratio.

Det projekt jag skapat i Vegas har precis samma siffror, samma bildstorlek, 25fps och 1,46 aspect ratio som jag förstått är widescreen. När jag exporterar så fyller jag i exakt samma siffror igen.

När jag tittar på råmaterialet så får jag upp det i fullskärm precis som jag önskar. Jag har testat både VLC och Windows Media Player. Genom att ändra bildförhållande i VLC till 16:9 kan jag få bilden att gå hela vägen ut i kanterna som jag vill, men det VLC gör är bara att tänja ut min lilla rektangel jag har där i mitten. Proportionerna blir galna.

Ska mitt projekt ha samma siffror som råmaterialet direkt från banden? Ska jag isf. också exportera ut med samma egenskaper?

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problemet. Jag har testat många olika inställningar för mitt projekt och vid själva exporteringen, men jag blir inte klokare.

För att förtydliga, jag blir nöjd med proportionerna på bilden, men jag vill att den ska fylla ut skärmen hela vägen ut i kanterna. Nu blir det mer en liten ruta mitt i skärmen.

Postad

Du kan ju exportera ut den i 16:9 format väl? finns väl några alternativ att välja med? Har aldrig använt Vegas men tex på Premire kan man ju välja lite själv och då också vilket format man vill ha den. Du behöver teknisk sätt inte ha samma format som originalet när du exporterar.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...