Videoapelsin Postad 20 juni 2010 Postad 20 juni 2010 Hej! Jag har nyligen avslutat inspelningen av en film, har filmat materialet med en Sony PD-100. Jag vet sedan tidigare att DV-IN/OUT, alltså själva firewire-porten i kameran är trasig och inte fungerar alls, men jag har även en billig, billig och gammal Panasonic NV-GS17 som jag tänkte använda som bandare. Och detta jag gjorde, och det fungerar såtillvida att jag får över materialet från kameran till datorn, men den "förstör" mycket av materialet, då det på många olika ställen ser ut som att jag tappar frames, fast jag egentligen inte gör det. Det händer ofta, alldeles för ofta. Repliker blir avhuggna. Jag blev först orolig att min Panasonic skulle ha skadat banden på något sätt, Sony Premium-band är det, men jag har spelat upp dem i min PD-100 igen, och de ser precis lika bra ut som tidigare. Vad ska jag göra för att lösa problemet? Jag känner inte någon som har en Sony-kamera, och har inte tillgång till ett dv-däck. Beror det på någon slags inställning eller annat mjukvarubekymmer att min Panasonic beter sig så märkligt, eller tycker den helt enkelt inte om Sony-band? NTSC/PAL? Går DV-porten i min PD-100 att laga på något sätt? Jag är inte duktig på det här området, så jag skulle uppskatta hjälp med att lösa det här problemet väldigt mycket. 0 Citera
plf66 Postad 20 juni 2010 Postad 20 juni 2010 Problemet är sannolikt tämligen enkelt: Du har spelat in i Dvcam-format, och försöker spela upp på en kamera som inte klarar att spela upp Dvcam. Många Panasonic klarar Dvcam, dock inte alla. Canon har jag inte stött på någon som klarar Dvcam. Sony har jag inte stött på någon som inte klarar Dvcam. Så bästa (=billigaste) är nog att du försöker få tag i en billig Sony Dv-kamera så ska du inte ha några problem att spela över ditt material. 0 Citera
Videoapelsin Postad 20 juni 2010 Författare Postad 20 juni 2010 Tack plf66 för snabbt och bra svar! Jag letar med ljus och lykta efter en kamera att låna, hittar jag ingen så får jag helt enkelt punga upp med en slant och köpa en. Det här är egentligen en helt annan fråga, men jag använder den här tråden ändå. Jag har hittat ett kassettdäck som jag kan använda, däremot är det kopplat till en Macintosh och Final Cut Pro, och jag kan inte flytta det därifrån på något sätt. Kommer det att ge mig problem om jag först laddar in filmen på en Mac, lägger över materialet på en extern hårddisk och sedan tänker redigera i PC/windows? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.