Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ta ett så bra ljud som möjligt på plats utan dist & bättra på allt med kreativ ljudläggning.

En explosion låter alltid lite mesig direkt genom en microphon, för att få fethet i den måste man bättra på en hel del i efterhand med bla splitter & mer tryck. "Mer Tryck" är VÄLDIGT abstrakt, jag vet, men att bara säga "mer bas" funkar inte alls. Ren bas tenderar göra saker väldigt grötiga, så man måste hitta en balans, & den balansen måste man hitta själv, det går inte att ge ett direkt svar utan att se helheten tyvärr.

Posted

Mitt lilla tips är att använda typ 3 mickar på olika avstånd och sedan mixa dem och redigera. Micken närmast bör av vara av bäst kvalite. Den sista kan vara den inbygda i kameran. Lyssna hur de olika ljuden låter och mixa. Alla vet ju att en enda dynamitgubbe exploderar minst 5 gånger på film.

Posted

Nja, kör man med flermicks-teknik så bör man hålla den närmsta micken dynamisk eftersom de oftast, speciellt Shure SM-57, tenderar tåla mycket högre ljudtryck än konding-mickar. Kondingarna däremot är mycket bättre på att ta upp akustiskt gensvar från explosionerna, & lämpar sig väldigt bra från lite avstånd, speciellt i stereo. Dock är kamerans inbyggda sällan lyckade till sånt. Alls.

Vilken dynamisk mick som egentligen lämpar sig bäst för närmickad explosion vet jag dock inte redigt, jag använder oftast en helt annan teknik för att komma hem med en explosion, men om vi tillfälligt glömmer bort att minsta misstag vid närmickning sänder micken med enkelbiljett till helvetet, så brukar oftast mickar avsedda för bastrummor (både mickar avsedda för klicket & såna avsedda för bas-trycket i kombination) funka ganska bra till jävel-smällar.

Oavsett om man vill micka upp nära eller avlägset, så är nästan alltid njur-mickar att föredra framför mer riktade dito. Explosioner är för det mesta väldigt rika ljudmässigt, & riktmickar tenderar ta ut detaljer man inte vill ha & ignorera mycket som skulle behövas för att ge liv i smällen.