dreJJan Postad 27 maj 2010 Postad 27 maj 2010 Tjenare! Kamera: Panasonic HDC-SD200 Mjukvara: Sony Vegas Pro 9.0 Jag prövade igår att rendera ut min 4m 29s långa film, först ut till .wmv, 6,4mbps 1440x1080 (miss av mig) 23,976(IVTC Film) fps; vilket resulterade i en 216 mb stor fil, vilken gick felfritt att spela upp med VLC. Sedan prövade jag med .avi, 1920x1080, 23,976(IVTC Film), progressive scan, Sony YUV Codec; vilket resulterade i en 24,9 Gb (!!!) stor fil som inte kunde spelas upp med VLC eller något annat program. Eller det gick, men det stod att filen var 10 sek lång :S Dessa var presets som jag justerade något, men i stort sett original. Vad är det ultimata valet av filformat? .wmv är ju bra i det här fallet, men jag hade nästan räknat med lite mindre kvalitétsförlust än vad det är. Vilket format är det ultimata, kanske i kombination med någon codec? När jag redigerar DV-film kör jag Panasonic DV codec. Jag redigerar AVCHD filerna (.TMS) direkt i Vegas. Tack för svar fortast möjligt, jobbet ska levereras imorgon fredag! :) 0 Citera
Kimster Postad 27 maj 2010 Postad 27 maj 2010 Vilket är det ultimata redigeringsprogrammet? ...samma svar där som på din fråga, dvs. -Det beror på, och beroende vem du frågar kommer du få olika svar. Svara först på - Vad vill du göra, vad ska du ha filen till, vad är viktigast: liten filstorlek eller hög kvalité ..etc. Alltså vad är dina önskemål, användningområden, plattform och kanske andra detaljer. Det finns t.ex. flera format för alla olika användningsområden Något ultimat format finns inte, då hade du aldrig behövt ställa frågan. Till sist bör du även känna till att det generellt inte är formatet som talar om kvalitén i något. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.