Gå till innehåll

Frågor om bygga en Steadicam


cazz

Recommended Posts

ahh tackar

Bra att ha när vi närmas den delen för just nu har jag ingen aning om hur tung min sled kommer att bli.

 

Kan visa en skiss på hur delar av armen kommer se ut.

Tänkte att man ska kunna ställa in kraften via en vingmutter.

 

Vet inte om det är bra men så har jag tänkt så länge.

 

Om jag fatta rätt fjärder se ut som det är utanför armen. Sätta att justera fjärder har jag sett förrut och antar att du har sett nånt liknade på hbs? I alla fall, det verker du vill ha det så enkla som helst. Då ska du glömma de där ståltråd med bult. Provar med en sånt fjärder design: http://www.homebuiltstabilizers.com/MembersRigs/FullRigs/colosiosrig/index.htm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har bara varit inne på HBS en gång (två för att leta Excelfilen).

Men kanske ska titta lite mer vad de har

 

Jag har utgått iden från denna bild

http://www.homebuiltstabilizers.com/MembersRigs/FullRigs/alexbischoffsrig/main/arm2.htm

 

Jag gillar att klura ut lite men visst en ritning är trevligt men då gör man bara något som en annan har gjort.

 

Intressant konstruktion du visade.

 

Skissar lite och den bilden jag visade så skulle det räcka med 20x20 aluminiumrör

Tänkte göra allt i aluminium för att få ner vikten.

Tanken var ju att fjädern ska sitta i mellan rören

Visar det på en bild, ser inte snyggt ut ritningen men jag hoppas att man förstår :)

 

Den där svarta med ett hål i är där gängstaven kommer och kommer sitta en vingmutter på

Så den svarta är igentligen ett massiv aluminium bit med gänga på var sin sida och ett hål i mitten.

fjäder2.gif

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken Excel filen har du försökt letade efter? Du har redan fått länk av mig. Eller menar du helt annat eller? Förresten länken du postat är nästan lik som du fick av mig. Denna är Cody's design. Om du tänkte klura själv- ok men det ska underlätta om du bara köper Cody's ritningar men som sagt, det är helt upp till dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det var den länken men som jag skrev att jag hittade den inte och du var ju bussig att ge mig en direktlänk.

Jo du skrev det att det var Cody som hade gjort designen men då hade man redan skissat en hel del och löst det mesta faktist med hjälp av bilder och fantasi :)

Så att köpa ett då kändes meningslös tills man själv försöker.

 

Man har ju sett en drös olika versioner och alla har ju sina ideer bara det fungerar.

En sak jag tidigt bestämde mig är att inte använda järn eller stål för de väger för mycket.

Har sett en del använda just det men kan gissa att det är vad de får tag i.

 

Den bilden jag länkade till har ju fasta fjädrar vad jag kunde se men det vete tusan om det är bra om man inte nu råkar få tag i rätt fjädrar till sin rigg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...