Gå till innehåll

Bäst kvalitet för Youtube


sjondin

Recommended Posts

Jag använder mig av en Panasonic NV-GS500, och har några funderingar gällande export. Jag redigerar i Premiere Pro, och har för avsikt att lägga upp några kortare filmer på Youtube. Min fundering är kort och gott; hur uppnår jag bästa möjliga bildkvaltet på nätet? Jag har testat att lägga upp i AVI-format och då blir kvaliteten fin, men av någon anledning blir filmen i 4:3 trots att den är filmad i 16:9 (vilket den också är när den spelas upp på datorn). Exporterar jag direkt i mpeg2 från programmet blir bildförhållandet rätt, men jag tycker att kvaliteten blir rätt kass. Någon som har några kloka råd och tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du ha 16:9 på webben generellt måste pixel aspect ratio vara square 1:1 och sen ett 16:9 förhållande med y- och x-led i upplösningen

Som exempel för att få HD i youtube måste det då vara minst 1280x720.

 

Rekommenderar även att köra exportera till MP4/h.264 om det ska till YouTube motsv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...